Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 28.03.2024 kello 22:14

Rescue.fi

Pelastusajoneuvojen hankintamäärät tippuu?


Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Kiristyvä taloustilanne on ajanut pelastuslaitokset tiukentamaan nyörejään myös sen verran, että esim. ajoneuvokalustoa hankitaan entistä vähemmän. Esimerkkejä markkinoilta poistuneista kalustokorifirmoista löytyy lähivuosilta useita. Jäljellä on enää muutama pelastusajoneuvojen koritöitä tekevää firmaa. Lisäksi joitain säiliövalmistajia on rakentanut päällirakenteita yksittäisiin ajoneuvoihin. Parista alan yrityksestä ohimennen saamani tiedon mukaan, on työtilausten määrä laskenut paljon aivan vuodenkin sisällä. Molemmat firmat joutuvat etsimään uusia ratkaisuita uushankintojen rakentamisen sijasta. Myöskään vienti ei vedä aiheen puitteissa toivotulla tavalla. Seurauksena tästä on kasvava keski-ikä raskaiden pelastusajoneuvojen osalta ja tehokkaampi kierrätys, että tarvitsevilla säilyisi edes jotenkin toimintakuntoinen kalusto. Jos palokuntansa ykkösautona on 40-vuotias sammutusauto, niin voidaan todeta kehityksen ja turvallisuuden jo ajaneen tuosta ohitse. Samoin, jos jossain ilakoidaan saadessaan kierrätyksen loppuvaiheessa olevan 80-luvun alun ajoneuvon, niin kyllän semmoisistakin aika on jo ajanut ohitse myös. Täsmälääkkeenä kaluston ikääntymiseen tulee olemaan entistä tarkempi tarveharkinta, joka voi saada vauhtia palokuntien toimintakelpoisuuden arvioinnista: Jos pelastuslaitos ei tarvitse palokuntaa, niin ei se tarvitse kalustoakaan! Vastaavasti ns. vara-autojen määrä tulee edelleen vähenemään, ja asemien kakkossammutusautot poistumaan, jos ei todellista käyttötarvetta niille ole. Myös vanhentuneiden sammutus- ja säiliöautojen yhdistäminen uushankintana säiliösammutusautoiksi tulee lisääntymään ehdottoman järkevänä hankintana tarvitsijoille. Virossa on toki hiukan erilainen systeemi rahoituksessa ja toiminnan järjestämisessä, mutta kokonaisuusajattelu on siellä paljon Suomea tehokkaampaa. Kierrätys toimii nopeammalla syklillä, ja uushankinnat ovat koko maata ajatellen tarkastellut. Esim. tänä vuonna ilmeisesti Viro hankkii kuusi puomitikas-, nostolava- tai konetikasautoa kerralla sijoitettavaksi ympäri maata. Toki korvaavat täysin vanhentuneita edeltäjiään, mutta idea varmaan tuli esille. Vaihtoehtoisesti 18 sammutusauton kokonaishankinta kerralla muutamia vuosia sitten jne. Ajatuksia ja mietteitä?
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

209

Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Virossa on moni muukin asia toisin; demokraattinen tasaverotus kaikille, käytännössä velaton kansantalous, sosiaali- ja terveyspalvelut tuotettu sille tasolle mihin on rahaa jne. jne. Siellä ei myöskään yksittäinen palopäällikkö tai yksittäisen pelastuslaitoksen kalustotyöryhmä keksi pyörää uudelleen joka kerta kun paloautoja aletaan tilata. On varmasti helpompi vivuta hintaa - ja käydä aito EU-tason kilpailutus - kun ostetaan 18 sammutusautoa tai 6 puomitikasta kerralla. Onhan täällä Pohjolan Pohjois-Koreassakin päästy pikkuhiljaa vähän isompiin tilauskuvioihin, kun aluelaitokset ostavat x määrän nyt, ja sitten optiot kahdelle tai kolmelle vuodelle. Silti suuruuden ekonomiaan ei päästä millään tässä asiassa. Ja taas sitten toista kautta Suomessa tehokkuus hukkuu näissä isoissa aluelaitoksissa hallinnon virkamiesarmeijaan, hallintokerroksiin ja kuntatyönantajan viiden vuoden yhdistymissuojiin...
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
 Quote

Status: offline

KMT

Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 03/20/06
Posts: 22
No eipä tämä yllätä. Ja aivan varmasti kyläpalokuntia lopettaa operatiivista toimintaansa Suomessa kymmeniä kuin ei riitä enää väki, samalla säästyy muutaman paloauton hankinta. Onko se 80 luvun auto nyt niin kamala, pitihän Suomessa museoautojenkin ikää nostaa kun muuten kaikki kohta ajaa museoautoilla. Harmi vain että Suomessa muutama alue jäänyt jälkeen hankinnoissa ja eräs laitos ostelee muitten vanhat pois. Mutta olisiko järkeä miettiä sen sijaan yhteistyötä laitosten välillä kalustohankinnoissa, eräs auto voisi palvella 3 vuotta etelän vakinaisella ja sen jälkeen pohjoiseen 10 vuodeksi ja palaa sen jälkeen etelän sopimuspalokunta käyttöön. Samoin erikoisautojen kohdalla olisi parempi, kuten joku puomitikas voisi olla useamman läheisen laitoksen yhteinen vara-auto Toinen juttu on säiliöautot, niissäkin alettu miettiä tehokkuutta, joko ostetaan vain halvalla, pelkällä etukaapilla, tai sitten mahdollisimman paljon vettä(4 akselia), koukkulavana ruotsin tyyliin, tai yhdistetty lisävesihuollon kalustolla, iso moottoriruisku/110mm letkua(suurtehopumppu autossa mahdollisesti) tai yhdistetään säiliösammutusautoksi. Mitä Virosta, aikalailla jossain vielä wanhaa kalustoa, vahvuudet on mitä on, säiliösammutusautot sinnekkin olisivat hyvät mutta eipä ole tullut vastaan. Joskus kuullut että kaipaisivat raivausautojakin..
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Hyviä ajatuksia ja mietteitä 209:llä ja KMT:llä. Nopeasti sivuten Viroa vielä: Paloasemia suljettu jo reilusti Suomessa on eri pelastuslaitoksilla käynnissä jokseenkin uraa uurtavia kokeiluja ja suuntalinjoja. On rohkeasti ryhdytty esim. Satakunnassa (josta KMT tietänee paremmin) uudistamaan säiliöautokalustoa tarveharkinnan mukaan. Samalla määrä laskee. Varsin monessa paikassa silti on unohdettu moottoriruiskukalusto lähes kokonaan, koska säiliöautoja on riittävästi. Runkolinjojen vetäminen vähintään 110mm letkuilla on monesti kannattavaa. Perinteiset vedensiirtokeinot korostuvat säiliöautokaluston vähentyessä talouden realiteettien mukana.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

KMT

Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 03/20/06
Posts: 22
Harmi vain että uudet tuulet saavat vastustusta että kalustokierrot joudutaan tekemään uusiksi kun ei kelpaa.. Toisaalta muutkin syyt vaikuttaneet että eräs suunnitelma säiliöautoista ei välttämättä niin pidä paikkaansa. Eipä 76mm isompaa ole näkynyt tääläpäin , ruiskukalustoa on kuitenkin hankittu vuosien saatossa. Vaatinee muuallakin välillä investointeja letkunhuoltokalustoon. Toisaalta jossain myös panostettu 150mm letkukokoon. Saas nähdä hankkiiko mikään laitos koskaan Hydrosub-laitteistoja. Autojen pumppujen imuvarustuksestakin näkyy olevan monenlaista kantaa, osa pitää välttämättömänä ja osa ei.
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Palosuojelurahaston kalustoon kohdistuvat vuoden 2015 avustuspäätökset tulivat tuossa viime kuun lopulla.
Pirteitä näkemyksiä muutamia poimitakseen voi todeta esim. Etelä-Karjalan säiliösammutusauton uudelle ammattisivupaloasemalle Lappeenrantaan. (Toki mm. Porissa on aiemmin ollut säiliösammutusauto ammattiporukalla)
Keski-Uusimaa jatkaa kärkiyksikön käyttämistä uudella ajoneuvolla. RKU4115 saa siis jatkoa uudella ajoneuvolla.
Porin VPK:lle raivausauto. Kaupunkisopimuspalokunnalle erikoiskalustoa, mutta mikäli käyttötarkoitus on vastaavanlainen kuin esim. RXXX094:lla ympäri Suomea, niin keikkaa luulisi ainakin riittävän ympäri Satakuntaa. (Onhan siellä Kokemäellä ollut RSA455 ajossa toki jo aiemminkin)


Ja taas pätkä Virosta:
Ovat uusimassa kalustoa 2016-2018 akselilla 83:lla raskaalla ajoneuvolla kertahankinnalla. Linkki uutiseen. Eihän tuo tietysti vuotta kohden paljoa ole, mutta saa 43:n höökin ja 40:n tankin kertahankinnalla jonkinlaista hintaetua verrattuna yksittäishankintoihin. Tankeista osa konttialustalla monikäyttöisyyden takaamiseksi.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

Tiikeri Puinen

Forum User
Dirika
Registered: 05/14/05
Posts: 632
Location:Qsimaa
Quote by: ELS/GEOFIS

Ja taas pätkä Virosta:
Ovat uusimassa kalustoa 2016-2018 akselilla 83:lla raskaalla ajoneuvolla kertahankinnalla. Linkki uutiseen. Eihän tuo tietysti vuotta kohden paljoa ole, mutta saa 43:n höökin ja 40:n tankin kertahankinnalla jonkinlaista hintaetua verrattuna yksittäishankintoihin. Tankeista osa konttialustalla monikäyttöisyyden takaamiseksi.



Kyllä noilla määrillä paloautokauppias pistää jo vähän parempaa pulla neuvottelupöytään.

Mulle on kerrottu (lähde on siinä ja tässä), että esim. ilmailubisniksessä juuri tämmöisillä suurilla kaupoilla saadaan kannattavuutta nostettua. Kuulemma Ryanair ja/tai joku muu ostelee uusia koneita kasapäin, jolloin yksikköhinta putoaa kivasti. Lentää niillä aikansa kun koneet on uusia ja takuun alaisia käyttövarmoja pelejä. Tietyn käyttöajan jälkeen myyvät pois ja ostavat taas kasan uusia. Niistä vanhoista saa vielä käytettyjen markkinoilla hyvän hinnan, kun on halvalla ostanut. Ja löpöä kuulemma ostavat v*tusti ja vähän päälle. Myyvät sitte kavereille kans. Pari senttiä litralta oo mitään, mutku niitä litroja sitten on vähän niin maan helvetin monta

Ei ny liittyny asiaan mitenkään, mutta tykkään vaan ku porukka pistää eurot jonoon ihan kunnolla ja aiheesta.
"Mutta mitä tekee Volvo-hanskat kirjahyllyssä...?"
 Quote

Status: offline

KMT

Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 03/20/06
Posts: 22
4-akselisiakin säiliöautoja tulee nyt Oulu-Koillismaalle Kiiminkiin ja Keski-Suomeen Jyväskylään.

Eiköhän Porin VPK:n raivurille riitä käyttöä, kun 455 joskus ollut Porissa keikalla. Tavallisia sammutusautoja kun Porissa on monta.
Vakkarithan ajaa nykyisin säiliösammutusautolla sekä Ulvilasta että Meri-Porista. Oltiinhan säiliösammutusautoa jo muutama vuosi sitten
tuomassa Meri-Poriin mutta ei se tainnut olla käyttäjien mieleen silloin.
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Taas pitänee hiukan viitata aiempiin postauksiini ja Viroon:

6 uutta konetikasautoa on otettu käyttöön ympäri maata.

Virolaisessa lehdessä oli juttua aiemmin höpisemistäni 43:sta uudesta täysin varustellusta sammutus/pelastusautosta.

>> Vapaasti käännettynä kerrotaan, että 96:sta pelastustoimen käytössä "elintärkeästä" peruspelastusautosta 15 kpl on valmistettu ennen vuotta 1997, ja 34 kpl ovat vuosilta 1997-2003. Tästä voi todeta, että ikääntyneitä ovat. Näiden uusiutuessa, nuo mainitut ajoneuvot siirtyvät vapaapalokunnille, joilla kalusto on vieläkin ikääntyneempää pääsääntöisesti.

Mietin vaan, että SOTE-uudistuksen yhteydessä muokkaantuvasta pelastustoimen kentästä ja todennäköisesti lisääntyvästä valtionohjauksesta voisi ottaa hyödyn irti Suomessa, ja kehitellä ns. standardipelastusautoja. Hiukan siis saksalaiseen tyyliin. Toki näihinkin saisi modifikaatioita halutessaan. Kokonaisuutena perusmallinen auto voisi olla edullisempi suurempien hankintaerien myötä.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Taas pitää kadehtia Virolaista ajoneuvopolitiikkaa, ja nyt todennettavissa asiallisen lehtijutun myötä. (Suomessa ei vastaavaa analyysiä juurikaan ole alan lehdistössä nähty.)

Artikkelissa esitelty kaikki Viron "kutoset". Sivulta 9 alkaen...
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

209

Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Samaan aikaan kun esim. Vantaa on laittamassa kaikki investoinnit jäihin odottamaan sotehässäkän realisoitumista.
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Tuoreimmat Palosuojelurahaston avustuspäätökset kalustohankintoihin voi lukea vaikka tästä.

Haettujen avustusten perusteella tämän vuoden rahoista KU olisi paria höökiä uusimassa. Juuri luovutetut neljä höökiä ovat aiempia hankintoja. Säiliöautoon ja johtokeskusyksikköön avustusta tulikin + kolmeen savusukelluskonttiin.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Toivottavasti tänään aamulla Järvenpäässä kolhittu KU701 oli vanhaa mallia eikä uutta... Tosin ei tietysti tarvitse kolhia ollenkaan, vastapuoli sai kyllä siellä ihan tarpeeksi kolhuja...

Mutta joko VPPn kaluston vaihto siirtyy, tai sitten siirrellään muuten autoja...
Ajatusta on ollut myös kevytyksiköiden vaihtovälin lyhentämisestä, ja niiden kierron nopeuttamisesta.

Kun nyt saisivat ne viimeksi hankitut käyttöön, ainakin Klaukkalan peli on edelleen Veholla , ollut jo hyvän aikaa , ja odottelee lähtökäskyä, mutta ehkä ensi kesänä...,
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

leinoti

Forum User
Ministeri
Registered: 03/05/04
Posts: 1142
Quote by: Darth Vader

Toivottavasti tänään aamulla Järvenpäässä kolhittu KU701 oli vanhaa mallia eikä uutta... Tosin ei tietysti tarvitse kolhia ollenkaan, vastapuoli sai kyllä siellä ihan tarpeeksi kolhuja...

Vanha oli. Erittäin pahan näköistä jälkeä tulee, kun vinssi keulassa tuutataan henkilöauton kyljestä sisään.
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Viimeisimmän palosuojelurahaston kalustohankepäätökset 2020 ovat olleet jo hyvän aikaa luettavissa. Hyviä hankkeita, ei siinä mitään, mutta määrällisesti ei vakuuta edelleenkään. Toki olemassa olevien varojen puitteissa täytyy toimia.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

Rautakanki

Forum User
Ministeri
Registered: 10/06/04
Posts: 895
Quote by: ELS/GEOFIS

Viimeisimmän palosuojelurahaston kalustohankepäätökset 2020 ovat olleet jo hyvän aikaa luettavissa. Hyviä hankkeita, ei siinä mitään, mutta määrällisesti ei vakuuta edelleenkään. Toki olemassa olevien varojen puitteissa täytyy toimia.


Sopimuspalokuntien ajoneuvohankkeet (pl. mönkijät ja henkilönostimet) menivät sen sijaan erittäin hyvin läpi. Nyt kun PSR on eriyttänyt sopimuspalokuntien hankkeet omakseen, on avustusmäärät nousseet huomattavasti. Nyt haetuista 18 hankkeesta avustettiin 14 hakemusta.

Ei tästä niin mahdottoman kauaa ole, kun sekä pelastuslaitosten että sopimuspalokuntien hankkeet olivat samassa "korissa". Siitä johtuen oli sellainenkin vuosi, ettei PSR avustanut ainuttakaan sopimuspalokuntien ajoneuvohanketta. Eteenpäin on siis menty

Se, että pitääkö pelastuslaitoksen vai sopimuspalokunnan hankkia sopimuspalokunnan käytössä oleva ajoneuvo, on kokonaan toinen keskustelu.
 Quote

All times are UTC. The time is now 10:14 PM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content