Quote by: Darth+VaderOikeuskansleri Jaakko Jonkka on jättänyt selvityspyynnön vastuullisille ministeriöille eli sisäministeriölle ja sos./terv.ministeriölle hätäkeskuslaitosten toiminnasta ja niihin liittyvistä epäkohdista.
Oikeuskanslerin mukaan tietoon on nyt tullut niin paljon epäselviä yksittäistapauksia,että on syytä käydä läpi koko järjestelmän toimivuus.
Jonkan mukaan on lisäksi olemassa viitteitä jostain isommasta rakenteellisesta ja toiminnallisesta ongelmasta hätäkeskusten sisällä.
Sillä lailla...
Kukas saa eteenpäin sen aluelaitosjärjestelmän vastaavan pyynnön, siinä ei koko toiminnan aikana muuta olekaan ollut kuin epäselviä yksittäistapauksia kaikki nämä vuodet,ja jokin isompi toiminnallinen ongelma on ollut Alepa-järjestelmässä (Alepa=aluepalokunta,toim.huom.) tiedossa ensimmäisestä päivästä lähtien.
Hohhoijaa. Eihän siinä kauaa mennytkään... Ensimmäiset moniviranomaishätäkeskukset ovat aloittaneet kokeiluasteella v. 1996 ja virallisesti v. 2001.
Henkilöstön määrää onkin syytä arvioida, sillä jossain dokumentissa oli mainittu nykyisen keskimääräisen puhelumäärän päivystäjää kohden olevan n. kuusinkertainen suunniteltuun nähden!!! Suunnittelun pohjana oli ollut keskimääräinen ahk- tai poliisipäivystyksen päivystäjä. Henkilöstön määrä on nykyään siis pienempi kuin ennen, mutta tehtäviä/puheluita on moninkertaisesti suunnitteluvaiheeseen nähden.
Ne paljon puhutut 40 määräaikaista virkaa (jotka siis loppuvat joka tapauksessa v. 2009 lopussa) eivät ole täyttyneet. Osaltaan johtuu myös osittaisesta täyttökiellosta, ettei tulisi kustannuksia, vaikka budjetissa näihin on varat.
Vajaa neljä miljoonaa ilmoitusta/puhelua vuodessa. Eikö näistä edes promille (tuhannesosa) voi mennä inhimillisistä syistä edes osittain pieleen?? Stressaantuneet ihmiset kun töitä tekevät. Älkääkä väittäkö, ettei esim. lennonjohdossa tule virheitä. Kyllä niitä tulee, mutta ovat myös paljon helpommin korjattavissa. Eipä ole toistaiseksi koneita ilmassa törmäillyt, vaikka "läheltä piti"-tapauksia on paljon enemmän kuin lehdistölle kerrotaan...
Ote oikeuskanslerin selvityspyynnöstä: "Ministeriöiden tulee kertoa myös Hätäkeskuslaitoksen toiminnan valvonnasta yleisesti sekä yksittäisten hätäilmoitusten käsittelyssä ilmenneiden ongelmien seuranta- ja tutkintajärjestelmästä sekä esittää näkemyksensä valvonnan riittävyydestä ja asiaa koskevien säädösten asianmukaisuudesta. "
Hieman nauratti. Kuka tosissaan voi väittää, että aiempien järjestelmien aikana palautteita käsiteltiin asianmukaisesti kuten nykyään. Joku palokunnan ahk:n vanha hälytysmestari käsittelemässä esim. terveystoimen asiaa, kun ei välttämättä ymmärtänyt edes oman salinsa toiminnasta enää juuri mitään. Jäipä jopa palautteita antamatta, koska "ei juuri kiinnostanut vastailla".
Yleisesti kun hätäkeskustoiminta siirtyi ulkopuoliselle toimijalle, löytyi iso määrä käytäntöjä sekä ohjeita jotka olivat suoraan lainvastaisia. Näihinkin on tullut tarkennuksia ja vihdoin viranomaisetkin ovat joutuneet oikeasti aktivoitumaan oman toimialansa ohjeistuksien myötä. Olivat ennen aivan kumileimasimena. Eräskin isohkon kaupungin ensihoidon "vastuulääkäri" allekirjoitti kaikenlaisia lupia ja ohjeita, mutta myönsi, ettei edes lukenut papereita, vaan veti nimensä alle, koska siten pääsi asiasta helpoiten eroon... Eipä myös ehtinyt koulutusta järjestämään kentän väelle.
En toki väitä, että kaikkialla hätäkeskustoiminta olisi hyvällä mallilla. Näinhän ei toki ole. Mutta on niitä hyvin toimiviakin hätäkeskuksia Suomessa, vaan ei kauaa. Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden räjähdysmäisesti kasvava määrä lamauttaa ne viimeisetkin kunnolla toimivat. Ei tuohon ongelmaan tule auttamaan 116115-palvelupuhelinkokeilut. Ihmiset eivät 15 vuoden (112 käyttöön 1.1.1993) jälkeenkään tiedä, mikä numero 112 on, tai miten se eroaa 118:sta. Tämän voi päätellä puhelumassasta, jotka pelkästään nämä kaksi numeroa sekoittavat! Mikäli viranomaiset huolehtisivat omista kiireettömien asioiden neuvonta-/hoitamismahdollisuuksista paremmin, niin hätäkeskusten toiminta helpottuisi merkittävästi.
Esim. Poliisin toimialaan kuuluvia ilmoituksia hätäkeskukset ovat käsitelleet v. 2007 yhteensä 1 400 000 kpl, joista neuvontaa 230 000, muita ei välitettyjä 340 000 kpl, eli yhteensä 570 000 ilmoitusta polisiin asioihin liittyen, jotka eivät välittynyt kentälle poliisille tehtäväksi. Palvelupäivystykset ovat auki virka-aikaan, tai jossain hieman pidempään. Tarvetta sen sijaan poliisin kiireettömille asioille tuntuu olevan ympäri vuorokauden, joten hätäkeskuksesta tyydymme toteamaan, että soita seuraavana arkipäivänä yleensä klo 8 jälkeen omalle poliisiasemallesi, ja puhelu päätetään. Pääsee päivystäjä ottamaan sieltä jonosta sen ehkä aidon hätäpuhelun!
Vertailun vuoksi terveystoimen puheluita/ilmoituksia on ollut v. 2007 yhteensä 820 000 kpl. Näistä 2000 kpl muita ei välitettyjä ja neuvontaa vain 52 000 puhelussa, loput kentälle.
Lopuksi: Kyllä meillekin saliin porukkaa mahtuisi/kelpaisi. Tavoitevahvuuksista jäätiin kesällä lähes joka vuorossa, ja viimeisinkin aamuvuoro vedettiin taas yhdellä alle minimin. Eipä ole pelkoa, että pääsisi esim. TYKY-toimintaa harrastamaan työajalla, joten sairauspoissaolot lisääntyvät. Onhan niitä toki nytkin ryhmän verran sairiksella...
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.