Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 10.12.2024 kello 20:15
Rescue.fi
Tien keskikaide hidastaa hälytysajoa
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Aamun uutinen kommentoi teiden keskikaiteita, sen on todettu olevan hälytysajoneuvoille joskus merkittäväkin haitta pelastustoimen tehtävissä.Myös poliisi on todennut keskikaiteen olevan joskus onnettomuustilanteiden purkamisen ja muun liikkumisen kannalta ongelmallinen.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Keskikaide hidastaa hälytysajoa
09.07.2007 06:52
Keskikaiteet estävät u-käännöksen teon. Lisäksi toisinaan hälytysajoneuvo juuttuu hitaamman kulkupelin taakse.
Tiehallinnon tutkimusten mukaan vastakkaisten ajokaistojen välinen keskikaide laskee kohtaamisonnettomuuksien kuolonuhrilukua jopa 70 prosentilla. Siinä, missä keskikaiteen merkitys liikenneturvallisuuden edistämisessä on kiistaton, voi kaide olla pelastusajoneuvolle merkittävä haitta.
-Kolikon kääntöpuoli on se, että poliisi tai hälytysajoneuvo ei keskikaiteisella tiellä voi tarvittaessa tehdä U-käännöstä. Toinen lieveilmiö on hälytysajoneuvon juuttuminen yksikaistaisella keskikaideosuudella hitaan ajoneuvon taakse, josta ei pääse ohi. Joskus keskikaiteesta koituu työtehtävissä merkittävää haittaa, komisario Heikki Koskimaa liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä myöntää.
Suomessa on tällä hetkellä moottoritiet pois lukien keskikaiteellista tieosuutta noin 70 kilometriä, mutta diplomi-insinööri Pauli Velhonoja Tiehallinnosta kertoo, että kaiteen vaativaa tietä olisi yli 500 kilometriä enemmän. Tämäkin määrä on naapurimaa-Ruotsiin verrattuna vaatimaton, sillä Ruotsissa keskikaidetta on jo yli 1100 tiekilometrillä.
Kaiteesta enemmän hyötyä kuin haittaa
Hälytysajoneuvoille ongelmallisia ovat varsinkin ne keskikaideosuudet, missä toiseen suuntaan on vain yksi kaista. Tällaista tietä on Tiehallinnon mukaan Suomessa noin 40 kilometriä ja lisää voi tulla useita satoja kilometrejä, jos kaikki suunnitellut keskikaideosuudet toteutuvat.
-Yksikaistaisella keskikaideosuudella on tietyissä keliolosuhteissa mahdotonta päästä hälytysajoneuvolla hitaamman ohi, vaikka kaistan leveys riittäisikin väistämiseen. Lähes viikoittain joudumme hälytysajossa tilanteeseen, jossa matkanteko hieman hidastuu kaiteen vuoksi, palomestari Jarkko Jäntti Keski-Suomen pelastuslaitokselta kertoo.
-Pelastusviranomaisten näkökulmasta molempiin suuntiin kaksikaistainen tie olisi ehdottomasti parempi ratkaisu, mutta tietenkin näemme asian niin, että keskikaiteesta koituva haitta on joka tapauksessa pienempi kuin sillä saavutettava turvallisuushyöty, Koskimaa tähdentää.
Onnettomuus voi motittaa myös hälytysajon
Suomessa on käytössä lähes poikkeuksetta putkipalkkikaidemalli, kun taas Ruotsissa keskikaiteet ovat valtaosin vaijeria. Vaijerin etu teräskaiteeseen nähden on sen muunneltavuus, sillä tarvittaessa vaijeri on helpompi laskea alas kohdasta, missä poikkeuksellisesti tarvitaan läpikulkumahdollisuus.
-Kaidealueella sattuva liikenneonnettomuus voi aiheuttaa pahan ruuhkan, jos turma tukkii yksikaistaisen väylän ja kaiteen taakse jää esimerkiksi sata autoa mottiin. Tilanteen purkaminen on poliisille erittäin haasteellista. Tässä tulisi miettiä teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat teräskaiteen avaamisen melko vaivattomasti jostakin kohdasta, Koskimaa pohtii.
Kiertotietä ei kaikille osuuksille löydy Keski-Suomen pelastuslaitos on tehnyt yhteistyössä Tiehallinnon kanssa kiertotiesuunnitelmat valtatie 9:n keskikaideosuuksille onnettomuuksien varalta. Kaikkia osuuksia ei kuitenkaan voida kiertää, jolloin pelastuskalusto kohtaa saman mottiongelman.
Valtatien normaali liikennevirta aiheuttaa nopeasti parin kilometrin jonon, joten onnettomuuspaikalle lähetetään molemmista suunnista pelastuskalustoa, jotta ainakin toinen pääsisi kohteeseen.
-Meillä on myös autossa välineet, joilla saamme teräskaiteeseenkin tarvittaessa reiän, mutta tietenkin sellainen hidastaa matkaa, Jäntti sanoo.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
18
9
Quote
Status: offline
209
Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1288
Vuoden 1999 kesälomareissulla tämä tuli huomattua oikein konkreettisesti Sweamamman maassa. Parisen tuntia tehtiin ruuhkassa neljän kilometrin matkaa pienen kyläpahasen läpi kun keskikaiteellisella tien osuudella oli mennyt rekka kyljelleen ojaan. Pelastusajoneuvot blokkasi koko tien molempiin suuntiin ja soppa oli sen lauantain osalta valmis...
Ruotsistahan olemme ostaneet myös käytettyjä passikuva-automaatteja tuonne teiden varsille kuvamaan suurrikolliset jotka ajavat 5 km/h ylinopeutta tyhjällä tiellä. Hyvä Sovjet- vai pitäisikö sanoa Svea-Finland
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
16
6
Quote
Bussin kuljettaja
Anonymous:
Ei siihen liikenteen tulppaantumiseen mitään keskikaidetta tarvita. Suomessa on paikkakuntia (tai ainakin yksi paikkakunta), jo(i)ssa paikallisen palokunnan taktiikkaan kuuluu liikenteen sotkeminen aina, jos tilaisuus siihen tarjoutuu. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että jos kohteen vieressä kulkee läpiajettava tie, niin 11 ajetaan ko. tielle poikittain ja näin menetellään vaikka kyseessä olisi vain epäilty mopon ojaan ajo. Poliisin loistaessa poissaolollaan liikennettä ohjaavat sivutoimiset varajeesukset, jotka mm. ovat ohjanneet linja-auton talviliukkailla sellaiseen umpikujaan, ettei sieltä tarvinnut enää omin avuin pois tulla. "Emmää tiennyt, että se on umpikuja" oli sammutusmiehen selitys. Vapaata tietä oli jälkiraivaustöistä huolimatta 1,5 ajokaistan verran, joten ohi olisi päässyt palokuntaa häiritsemättä. Vaan kun paikkakunnan taktiikkaan kuuluu aiheuttaa liikenteelle mahdollisimman paljon haittaa.
Mainittakoon, että samassa maakunnassa, noin 50 kilsan päässä ei tietä laiteta poikki onnettomuuspaikan raivauksen ajaksi, vaikka vapaata tilaa olisi vain kapean pientareen ja puolen ajokaistan verran.
11
12
Quote
Bussin kuljettaja
Anonymous:
Quote by: Mr+Man
Tarkoittamillasi "kollegoilla" ei kielitaito riitä kirjoittamaan suomenkieliselle palstalle. Mitenkään väheksymättä itäisiä ja eteläisiä naapureitamme sekä muita ulkomaalaistaustaisia kuskeja, olen sitä mieltä, että slaavilainen ajotyyli ja asiakaspalvelu ei sovi Suomeen. Valitettavasti osassa maatamme ei suomalaisilla riitä intoa ammattikuljettajana toimimiseen ja pakon edessä on jouduttu turvautumaan tuontitavaraan, jonka laatu on mitä on. Sanoo ammattiryhmän edustaja, jonka ammatikunnasta tulee kaikki teittemme valopäät...
8
12
Quote
All times are UTC. The time is now 08:15 PM.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content