Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 03.12.2024 kello 17:20
Rescue.fi
Laki sairaankuljetuksesta tulossa
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
No niin, nyt ollaan sitten menossa kohti arkoja aiheita,päivän uutinen kertoo, ja paikka paikoin mukavasti kärjistää.Joitakin noita kohtia en ihan täysin ymmärrä,mm "asetetaan aikaraja,jolloin on lähdettävä matkaan" lienee kai jo kuitenkin haarukoitu kohtuullisen hyvin.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Ambulanssien saatavuus varmistetaan lailla
Julkaistu 05.08.2007 21:15
Uudistuksista huolimatta haja-asutusalueiden tuntien odotusajat ovat olleet yhä mahdollisia. Sairaankuljetusten nopeuden ohella määritellään myös sairaankuljettajien koulutusvaatimukset.
Sairaankuljetusten ja kiireellisen ensihoidon taso ja saatavuus halutaan varmistaa lakiuudistuksen avulla. Tarkoitus on mm asettaa aikaraja, kuinka pian ambulanssin on lähdettävä matkaan.
Haja-asutusalueilla ambulanssin tuloa saattaa joutua odottamaan tuntikausia. Esimerkiksi Sodankylässä ambulansseja on vain kaksi joten hälytyskeskus joutuu myymään jopa eioota ja terveyskeskus keksimään omia kuljetusjärjestelyjään.
- Jos siellä on toinen poissa 10 tuntia, niin siinä on kyllä että jos sille toiselle tulee hälytys kunnan toiselle rajalle, niin kyllä siinä useinkin on niin sanottu tyhjiö, terveyskeskuslääkäri Leena Varesmaa-Korhonen Sodankylästä kertoo.
Uudistuksen suunnittelijoilla ongelma-alueet ovat tarkkaan tiedossa.
- Jos maantieteellisesti ajattelee, niin luonnollisesti se on Kainuu, Pohjois-Suomi, mutta Lappi on kyllä käsitettävä ihan omana kokonaisuutenaan, selvitysmies Markku Kuisma Helsingin yliopistollisesta keskussairaalasta kertoo.
Valmisteltava laki erottaa kiireellisen ensihoidon tavallisista potilaskuljetuksista. Tarkoitus on asettaa minuuttimäärä, jonka aikana ambulanssin on lähdettävä matkaan. Lisäksi vastuu sairaankuljetuksista siirretään kunnilta sairaanhoitopiireille.
- Varmasti päästään hätätilanteissa ainakin suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa, mutta meidän täytyy kuitenkin muistaa realiteetit näillä hyvin harvaan asutuilla alueilla, Kuisma muistuttaa.
Koko maata yhdistää epäkohta sairaankuljettajien koulutuksessa. Sen taso on kirjavaa. Valmisteltavaan lakiin onkin tulossa normit siitä, minkälaista ammattitaitoa kuljettajilta vaaditaan, pelkkä ajo- ja potilaan kantotaito ei riitä.
Sosiaali- ja terveysministeriö on näin luvannut vastauksessaan apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkan vaatimukseen sairaankuljetuksen ja ensihoidon kehittämisestä. Nykyään oikeuskanslerina toimiva Jonkka pohtii vielä tämän kuun aikana, ovatko luvatut parannukset riittäviä.
(MTV3)
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
20
13
Quote
Ensihoitsu
Anonymous:
Joitakin noita kohtia en ihan täysin ymmärrä,mm "asetetaan aikaraja,jolloin on lähdettävä matkaan" lienee kai jo kuitenkin haarukoitu kohtuullisen hyvin.
Haarukoitu hyvin? 60 sekunnissa tai 15 minuutissa, jossain uutisten mukaan jopa 30 minuutissa. Minusta aika kehnosti haarukoitu, varsinkin kun suuren osan Suomen kiireellisistä ensihoitotehtävistä hoitaa juuri nämä vartin valmiudessa olevat yksiköt. Jos ei potilaiden hyvinvointi kiinnosta, niin etes työntekijät, joita AIVAN SURUTTA HYVÄKSIKÄYTETÄÄN, ei tarvitse maksaa kuin neljäsosa palkkaa ja silti ne hyvää hyvyyttään, hoitajan etiikan ajamana hyppäävät välittömästi tai max. 5 minuutissa (ainakin kiireellisille) tehtäville.
Syytä olis todella tehdä jotain.
Toivottavasti tuleva ensihoitolaki on riittävän tarkka, ettei sitä taas tulkita siten kuten kuka missäkin haluaa.
7
15
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Tarkoitin haarukoinnilla nimenomaan riskiarviointia tehtävässä,eli se on kyllä kohtuullisen hyvin hanskassa hätäkeskuksissa,en ottanut kantaa kuntakohtaisiin tai muihin sopimuksiin,joissa kyllä kirjavuutta riittää,kun eri tasoisista yksiköistä käydään tarjouskilpailuissa vertailua, eli tiedossa on että autot lähtevät eri aikaan ympäri maata, ja tätä koetetaan nyt poistaa.
Laissa ja sen valmistelussa on tarkoitus nimenomaan A,B,C, ja D-luokitusten sisällä hakea tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa tietyn tasoiset tehtävät, ja määritellä kenellä on jatkossa oikeus noita tehtäviä suorittaa, ja missä ajassa on aina kyseinen tehtävä aloitettava.
Tuo palkkauksesta ja muusta ei laki anna suoraan mitään kantaa, kunnallisella puolella virkamiehillä on hintalappu ,joka on suoraan palkkataulukoista todettavissa, ja muilla tuo varuillaolojen määrittäminen ja sen hinnoittelu on jo ainakin muutaman käräjäoikeuden päätöksen avulla määritelty.
Kun vaatimustasot tehtäviin on määritelty, vakiintuu todennäköisesti myös palkkataso joka sektorilla,palvelun hinnoittelu kun on sen jälkeen aina samoin perustein tehtävissä.
Työaikalaki määrittelee aika yksiselitteisesti miten työaikaa seurataan , ja miten siitä kuuluu maksaa korvauksia.Aika tuore päätös yksityiseltä sairaankuljetussektorilta käsitteli nimenomaan tuota mainitsemaasi työtapaa,jossa työnantaja yritti pitää kiinni käsityksestä,että työ oli ollut vain varuillaoloa eikä jatkuvaa 60 sek valmiutta.Näin palkkakulut olivat vain tuon esim.25-35 % tunnista eikä täyttä palkkaa maksettu. Oikeus kuitenkin voitti, ja palkat maksettiin niin kuin pitikin,pitkän kaavan mukaisesti.
Eli se mikä on varuillaoloa ja mikä jatkuvaa lähtövalmiutta on helposti todistettavissa, eikä kenenkään ole syytä tehdä työtään ilmaiseksi.Jos joku lähtee heti matkaan ,vaikka saa palkan 15 min lähtövalmiudesta, on se toki erinomaista potilaan kannalta,mutta samalla se vääristää olemassaolevan sopimuksen todelliset kulut piiloon,jos esimerkiksi sopimus maksaa 15 minuutista eikä jatkuvasta valmiudesta.
Työnantajalle tämä sopii erinomaisesti ja palvelun ostajakaan ei varmasti ole pahoillaan,toinen kun tuottaa halvemmalla parempaa palvelua, ja toinen maksaa vähemmän paremmasta palvelusta kuin on sovittu. Arvatkaapa onko helppoa nostaa hintaa sopimuksessa ,kun oikeat palkkakulut tulisivat todellisuudessa esille ja niitä yritetään siirtää palvelun lopulliseen hintaan.
Ainoa joka siitä kärsii on työntekijä, ja se ei todellakaan ole tarpeen,joten sairaankuljettajat ,älkää oikeasti ajako itseänne loppuun turhaan arvokasta työtä tehdessänne.
Ketään ei surutta hyväksikäytetä, kun ei sitä itse salli. Omaa olemassaoloaan on ihan turha pyydellä anteeksi, ja tehdä töitä ns."ilman liksaa".Jos ei muuten synny aiheesta keskustelua työpaikalla, niin tuntilistat työsuojelupiiriin ja sitten aletaan laskea tunti tunnista, onko oikeasti oltu varuilla vai jatkuvassa valmiudessa. Jos väärin perustein maksettuja tunteja alkaa löytyä,siitä sitten palkkakonttoriin, ja jos ei keskusteluvälejä synny, ns.kolmas osapuoli kertoo asian mielellään työnantajalle,korkojen kera.
Työaikalaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605
5§ varallaolon määritelmä, ja 35§ eteenpäin työajan valvonnasta.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
14
14
Quote
Jaakko Parantainen
Anonymous:
Vader on asialinjalla. Ensihoitsu: kannattaa huomata tuo kohta että sairaankuljetuksen vastuu siirrettäisiin kunnilta sairaanhoitopiireille, jolloin aika varmasti tuo 15 min valmiusaika häviää tästäkin pohjolan kylmästä maasta. Tuolla 15 min lähtöajalla ja ns "kotivaralla" on kunnat ja työnantajat päässeet rahakkaaseen sopuun niin että miellyttää liikennöitsijää ja kuntaa. Työntekijä on tässä jäänyt totaalisen varjoon. Tulevaisuudessa voisin olla aika varma että yksikään sairaanhoitopiiri ei tule jatkamaan tällaista lähtöaikapolitiikkaa. Tästähän taasen työnantajat varmaankin riemastuu.
Tuo tehtävän vastaanottoaika ja lähtöaika olikin nyt siis se puheenaihe ja nehän on tässä maassa haarukoitu oikein selväsanaisesti. Eri kiireellisyysasteelle on olemassa selkeät aikarajat miten eri tehtäviin on vastattava. eikä niihin kai liene suurta muokattavaa olevan.
Omakohtaisesta kokemuksesta voi kyllä sanoa että kai sitä parannettavaa on niin kaupungissa kuin haja-asutusalueella noiden lanssien saatavuuteen. Olisi oltava maankattavat koulutustsovaatimukset ja se niin paljon puhuttu koko maan kattava yhteinäinen koulutus olisi jo laitettava käyntiin ennenkuin pula kyytimiehistä iskee varmasti. Selvitysmiehellä on hyviä linjoja osa, osa taasen miltei mahdottomia. Muutokseen tarvitaan aikaa, halua, malttia ja rahaa. Asenteella näin on aina menty ei voi toimia. Sairaankuljetus on ensihoitoa, ei enää huopaa, happea ja hanaa.
UGH! Olen puhunut.
14
12
Quote
All times are UTC. The time is now 05:20 PM.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content