Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 13.04.2024 kello 00:12

Rescue.fi

Alkusammutusta HKLn malliin


Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Tänään n puoli neljän maissa taas kerran satunnainen matkailija oli poistumassa kaupunginjohtaja Pajusen hellimästä rakkaasta pääkaupungistamme Turusta, eiku Helsingistä... Lahdenväylän eli suomeksi valtatie 4/ E75n alku löytyy tuolta Koskelantien kupeesta ja siinä väylän varrella myös sijaitsee yksi HKLn eli kaupungin liikennelaitoksen ratikkatalleista,jonne vihreät madot luikertelevat yöksi . Olin vasta muutaman sadan metrin päässä, kun ratikkatallien pihasta tupsahti perkeleelliset savut/pölyt suoraan moottoritielle,sopivasti juuri siihen bussikaistan puolelle,jossa talli on,tuli ihan reilusti, ja muutenkin koko tien neljä kaistaa oli hetken pölyn peitossa.Olin vielä liikennevaloissa, kun jo seuraava liki yhtä sankka pilvi leijui moottoritien päälle, sopivasti työmatkaliikenteen päälle, jota oli jo perjantaina siihen aikaan ihan tarpeeksi liikkeellä. Ja juuri ennen kohdalle tuloa tuli taas pilvi tielle,ja heti selän taakse taas seuraava. Ja kas vain: Joukko ilmeisesti henkilökuntaa harjoitteli siinä tallin kulman takana sopivasti myötätuuleen painaen alkusammutusta letkut tanassa, ja kaikki jauheet valtakunnan yhdelle vilkkaimmista ajoväylistä levittäen. Tuuli oli sopivasti yli 8m/s, ja puuskissa yli 10m/s,joten pölyefekti oli varsin mahtava. Harjoittelu on ihan erinomaisen tärkeä asia, ja varsinkin tuolle, tien päällä ja kiskoilla työkseen liikkuville,eivätkä he varmasti itse olleet valinneet paikkaa harjoituksen pitoon,vaan joku sen todennäköisesti? oli harjoitukseen valinnut. Mutta kysymys tapahtuman järjestäjälle voisi kuulua: Oliko ihan loppuun asti ajateltu järjestää harjoitus moottoritien varteen keskelle työmatkaliikennettä jauhesammuttimilla, ja kovalla tuulella höystettynä? Kun vielä tiedossa on , että jauhe on helposti ja nopeasti korroosiota aiheuttava aine kaikille metallipinnoille, ja joka jo pieninä pitoisuuksina tunkeutuu rakenteisiin,olisiko ollut ehkä syytä vaihtaa ajankohtaa/paikkaa? Veikkaisin noin kylmiltään, että ainakin muutama raitisilmasuodatin saattaa vedellä viimeisiään ilmastointilaitteissa, kun pilven läpi tuuppasi kuitenkin jonkin verran autoja tasaisena jonona,eikä se metallipinnoillekaan pitkään juoksuun hyvää tee,jos paikkoja ei puhdista. Sinänsä mukavaa nähdä että nyt sentään jo HKL uskaltaa käyttää jauheitaan,muutama vuosi sitten yritin pyytää pysäkille ajaneesta sinisestä bussista sammutinta,kun maasto syttyi erään rakennuksen vieressä palamaan Heikinlaaksossa Nesteen huoltoasemaa vastapäätä,Helsingin ja Vantaan rajalla. Bussia odottanut matkustaja heitti tupakan heinikkoon, ja se syttyi saman tien palamaan. Palo levisi nopeasti, ja pysäkille tulleen bussin kuljettaja otti siinä vieressä matkustajia kyytiin,myös tuon tupakan heittäneen kaverin.Palo oli niin lähellä tien penkassa että savua tuli jo bussiinkin, ja kun huusin kuskille "lainaa sammutinta", joka oli siinä ihan kuskin vieressä hytissä,katsoi kaveri minua hetken, painoi auton oven kiinni ja lähti. Soitin siinä juostessa hätänumeroon, ja sain viereisestä pajasta ,jonka pihaan palo levisi, vielä töissä olevan kaverin mukaan,otimme heidän hallin seiniltään sammuttimet ja juostiin pari paloalueen reunaa kiinni,jotta ei tulisi ihan kynnykselle liekkiä. Helsingin H51 Malmilta kasteli loput tienvarret tultuaan paikalle ihan vierestä omalta asemapaikaltaan Toivotamme jatkossakin hyviä ja motivoivia harjoituspäiviä, mutta toivottavasti ehkä hiukan erilaisessa ympäristössä.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

Laazio

Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 11/03/06
Posts: 51
Location:V-S Alpe
Siinähän tehtiin ennakoivaa työtä matkustajamäärien kasvattamiseksi. Ihmiset kyllästyvät autoiluun kun ilma ei sisällä enää kierrä ja uudetki korean kipot ruostuvat pintapelleistään jo muutaman vuoden ikäisenä.
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Quote by: Laazio

Siinähän tehtiin ennakoivaa työtä matkustajamäärien kasvattamiseksi. Ihmiset kyllästyvät autoiluun kun ilma ei sisällä enää kierrä ja uudetki korean kipot ruostuvat pintapelleistään jo muutaman vuoden ikäisenä.

Puhumattakaan sitää, että yllättäen sähkövikoja ilmaantuu myös muihin kuin ranskalaisiin ja italialaisiin automerkkeihin. Ainakin tiettyjen metsätyökoneiden puhdistamiseen on aikaa kaksi tuntia jauheella toimivan automaattisen sammutusjärjestelmän lauettua ja jos hommaa ei ole siinä ajassa ehditty tehdä, niin takuut raukeaa ja vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta muita kuin liekkien aiheuttamia vahinkoja.
 Quote

All times are UTC. The time is now 12:12 AM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content