Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 25.11.2024 kello 06:46
Rescue.fi
PT lohkaisee taas
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Pelastusalan johtava ammattilehti loistaa taas asiantuntemuksellaan.
Sivulla 22 kerrotaan kuvatekstissä Helsingin Pelastuslaitoksen uuden johtoauton olevan rakennettu rekka-auton alustalle. Kyllähän E11 Sisusta rekankin tietysti saa, mutta kärryn vaatii perään...
Koskahan joku alkaa oikolukemaan tuota lehteä? Sain tähän taannoin sisäpiiristä selityksen kritisoidessani lehden juttujen suomen kielen tasoa, että "ei niitä voi korjailla kun ne on kirjoittajilta sellaisena tulleet". Lehden uskottavuus kärsii merkittävästi, jos johtavaksi ammattilehdeksi mainostava julkaisu sallii kaikenlaiset virheet sivuillaan ilman oikolukua.
No ei se mitään: BAK on myös päässyt lehteen. Joku betonipumppuautot tunteva voisi kertoa, saako siihen linjaan oikeasti 150 bar:n paineen? Sivulta 29: "Betonipumppuautossani on viiden tuuman linja ja painetta on 150 baaria, hän selittää."
Myös muualla lehdessä selitetään, mutta tuo 150 bar viittaa aika vahvasti hydraulijärjestelmän työpaineeseen; mahtaa betoni lentää komeasti kaaressa ja varsisto olla kryptoniittia sekä rekyylinhallinta hanskassa jos sieltä putken päästä lentää 2800 kg/m3 tiheyksistä tavaraa 150 bar paineella viiden tuuman linjasta....
Samassa jutussa todetaan, että "pelastusopistolla ei ole mahdollisuutta tutkia". Sillätavalla.
Myös K-U Alepa on saanut vakiopalstan lehteen. Sivulla 64 Marko Partanen aloittaa "Palopuheensa" otsikolla: "FRF jäi kotiin, kun muut lähtivät". Partasen lienee syytä vilkaista peiliin ennenkuin alkaa julkisesti vinkumaan rannalle jäämisestä: toteuttaahan hän omassa toiminnassaan vastaavaa periaatetta vai oliko syy kollegassa? Otsikon voisi kääntää muotoon "VPK:t jäivät rannalle 112-päivänä, kun Alepa lähti".
Lehden paras anti alkaa sivulta 66 (ellei romuautokeskustelua ja "Scaniaa myy" mainosta samalla sivulla lasketa): "Kieli on ajattelun ja asiantuntijuuden väline".
Se siitä huomenna lisää... Viski loppui...
Kuka omistaa prosessin?
Sivulla 22 kerrotaan kuvatekstissä Helsingin Pelastuslaitoksen uuden johtoauton olevan rakennettu rekka-auton alustalle. Kyllähän E11 Sisusta rekankin tietysti saa, mutta kärryn vaatii perään...
Koskahan joku alkaa oikolukemaan tuota lehteä? Sain tähän taannoin sisäpiiristä selityksen kritisoidessani lehden juttujen suomen kielen tasoa, että "ei niitä voi korjailla kun ne on kirjoittajilta sellaisena tulleet". Lehden uskottavuus kärsii merkittävästi, jos johtavaksi ammattilehdeksi mainostava julkaisu sallii kaikenlaiset virheet sivuillaan ilman oikolukua.
No ei se mitään: BAK on myös päässyt lehteen. Joku betonipumppuautot tunteva voisi kertoa, saako siihen linjaan oikeasti 150 bar:n paineen? Sivulta 29: "Betonipumppuautossani on viiden tuuman linja ja painetta on 150 baaria, hän selittää."
Myös muualla lehdessä selitetään, mutta tuo 150 bar viittaa aika vahvasti hydraulijärjestelmän työpaineeseen; mahtaa betoni lentää komeasti kaaressa ja varsisto olla kryptoniittia sekä rekyylinhallinta hanskassa jos sieltä putken päästä lentää 2800 kg/m3 tiheyksistä tavaraa 150 bar paineella viiden tuuman linjasta....
Samassa jutussa todetaan, että "pelastusopistolla ei ole mahdollisuutta tutkia". Sillätavalla.
Myös K-U Alepa on saanut vakiopalstan lehteen. Sivulla 64 Marko Partanen aloittaa "Palopuheensa" otsikolla: "FRF jäi kotiin, kun muut lähtivät". Partasen lienee syytä vilkaista peiliin ennenkuin alkaa julkisesti vinkumaan rannalle jäämisestä: toteuttaahan hän omassa toiminnassaan vastaavaa periaatetta vai oliko syy kollegassa? Otsikon voisi kääntää muotoon "VPK:t jäivät rannalle 112-päivänä, kun Alepa lähti".
Lehden paras anti alkaa sivulta 66 (ellei romuautokeskustelua ja "Scaniaa myy" mainosta samalla sivulla lasketa): "Kieli on ajattelun ja asiantuntijuuden väline".
Se siitä huomenna lisää... Viski loppui...
Kuka omistaa prosessin?
17
16
Quote
Status: offline
Rautakanki
Forum User
Ministeri
Registered: 10/06/04
Posts: 895
No kyllähän betonipumppuautomiehet ovat aivan samanlaisia kuin pelastusalallakin hääräävät. Mulla on isommat vehkeet kuin sulla! Painetta, tehoa, kokoa ja näköä riittää. Ja aivan varmasti Scania on parempi kuin Volvo tai Sisu. Joo, joo. Mutta että 150 bar, toi oli hyvä.
Varmana tietona tuohon viittaukseen vpk:n jäämisestä rannalle 112-päivänä ei syy ollut suinkaan kirjailijan vaan aivan jonkun muun. Tiedäthän sen; iso laitos, isot ongelmat...
Ja tämä on kirjoitettu aivan selvinpäin.
Varmana tietona tuohon viittaukseen vpk:n jäämisestä rannalle 112-päivänä ei syy ollut suinkaan kirjailijan vaan aivan jonkun muun. Tiedäthän sen; iso laitos, isot ongelmat...
Ja tämä on kirjoitettu aivan selvinpäin.
9
15
Quote
Status: offline
idi
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 03/21/04
Posts: 212
Sen verran on noita betonipumppuautoja karjalassa tullut ajeltua että tiedän ainakin että pitkä linjasto puhdistetaan ajamalla linjanston ( 5 tuumaa ) läpi paineellaa monen kilon rautakuula ja lähtee muuten kuin talkkari jäiseltä katolta!
T: idi sosialistisen karjalantasavallan pumppuautokomitean ylin piirikomendantti
"Idi Amin on loistotyyppi ja kova pelimies, mutta hänen päänsä on umpiluuta ja asiat tulee selittää hänelle lyhyin, yksinkertaisin lausein".
T: idi sosialistisen karjalantasavallan pumppuautokomitean ylin piirikomendantti
"Idi Amin on loistotyyppi ja kova pelimies, mutta hänen päänsä on umpiluuta ja asiat tulee selittää hänelle lyhyin, yksinkertaisin lausein".
10
19
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Olen aina halunnut betonipilkin asemalle!!!
On mennyt päätoimittajalta puurot ,jukurtit ja vellit perin juurin sekaisin...
Paineet on perin hurjat ja jos 125 mm linjaan tuuppaa 150 bar on naurussa pitelemistä,on tainnut olla järjestelmän paine tosiaan kyseessä.Tuossa käytin itse sammutuslaitetta jossa oli tuottona 100 bar / 38 litraa,ja yleensä kun paine kasvaa tuotto pienenee.Tiertysti voisi ruveta tarjoamaan palokunnalta esim graffitin poistoja ja tilata Pelastustiedon paikalle tekemään juttua...Ne muistaakseni käyttää 250 bar/ 15-25 litraa/min.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
On mennyt päätoimittajalta puurot ,jukurtit ja vellit perin juurin sekaisin...
Paineet on perin hurjat ja jos 125 mm linjaan tuuppaa 150 bar on naurussa pitelemistä,on tainnut olla järjestelmän paine tosiaan kyseessä.Tuossa käytin itse sammutuslaitetta jossa oli tuottona 100 bar / 38 litraa,ja yleensä kun paine kasvaa tuotto pienenee.Tiertysti voisi ruveta tarjoamaan palokunnalta esim graffitin poistoja ja tilata Pelastustiedon paikalle tekemään juttua...Ne muistaakseni käyttää 250 bar/ 15-25 litraa/min.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
12
12
Quote
Status: offline
209
Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Tohon 112 -päivään liittyen; sain meidän kylän Alepapäälliköltä (olisiko oikea termi mieluummin myymäläpäällikkö kun kaikessa puhutaan ensiksi ?uroista...) koskien ko. päivää. Pyysi meidän sopimuspalokuntaa osallistumaan YHDESSÄ ammattipalokunnan kanssa YHTEISEEN tilaisuuteen. Ja näin tapahtuikin. Itse en osallistunut, mutta pojat kertoivat tilaisuuden menneen hyvin. Alepassa on näköjään vieläkin hyvin pienin rippein löydettävissä vanhaa kyläpalokuntahenkeä. Kirves on kyllä jo kaivossa muuten...
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
13
16
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Quote by Rautakanki: Mulla on isommat vehkeet kuin sulla! Painetta, tehoa, kokoa ja näköä riittää.
Väännetään nyt ihan kangesta sitten: perinteisesti rekaksi on alunperin kutsuttu vetopöydällisen kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää, jota nykyisin myös puoliperävaunuyhdistelmäksi kutsutaan. Sittemmin käsitteellä rekka tarkoitetaan myös kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun (ts. täysperä) yhdistelmää tai moduuliratkaisuja.
Ja aivan varmasti Scania on parempi kuin Volvo tai Sisu. Joo, joo. Mutta että 150 bar, toi oli hyvä.
Meiltä löytyy yksiköstä moiset paineet, onko sulla?
Varmana tietona tuohon viittaukseen vpk:n jäämisestä rannalle 112-päivänä ei syy ollut suinkaan kirjailijan vaan aivan jonkun muun. Tiedäthän sen; iso laitos, isot ongelmat...
Hmm. Sain tästä tänään epävirallista infoa ja en sanoisi aivan noinkaan. Alkuperäinen kutsuja ei toki ollut kirjailija, mutta jäikö kirjailijalta (joka mainittiin kutsujan toimesta koordinaattoriksi) havaitsematta se tosiasia, että hän järjesti erään palokunnan toiminta-alueella peräti kaksi tapahtumaa kolmesta ko.kunnassa? Ehkä VPK:t ovat liian huomaamattomia, joten ryhdymme välittömästi nostamaan lippua korkeammalle...
Ja tämä on kirjoitettu aivan selvinpäin.
Esa N. kommentoinee?
Kuka omistaa prosessin?
10
12
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Quote by 209: sain meidän kylän Alepapäälliköltä (olisiko oikea termi mieluummin myymäläpäällikkö kun kaikessa puhutaan ensiksi ?uroista...) koskien ko. päivää.
Kuuluisassa Rekolan Alepassa on varmaankin kyseisen toimen omaava henkilö. Mielestäni eräs parhaita kaupallisia titteleitä on ollut Alepan "varavastaavaharjoittelija". Mutta asiaan.
Kekkonen ei lupauksistaan huolimatta ole saanut itseään linjalle, mutta kannattaisi puhua varmaankin käymäläpäälliköstä, kuten hän tapaa kutsua esimiestä puhelimessa häntä tiedustellessaan.
Pyysi meidän sopimuspalokuntaa osallistumaan YHDESSÄ ammattipalokunnan kanssa YHTEISEEN tilaisuuteen. Ja näin tapahtuikin. Itse en osallistunut, mutta pojat kertoivat tilaisuuden menneen hyvin.
Uskon sen, kyllä meilläkin mietittiin, että vuosien alepallisen kyräilyn jälkeen saataisiin yhteistyön putki auki, kun siitä oikein asemallemme asti vaivauduttiin kahden viranhaltijan voimin kertomaan, mutta ei. Viittaan Rautakangelle kirjoittamaani kommenttiin tilanteen korjaamiseksi. Otin muuten töistä vapaapäivän tuota varten, saanko laskuttaa ansionmenetyksen?
Kirves on kyllä jo kaivossa muuten...
Ei iske anemia ainakaan.
Kuka omistaa prosessin?
13
15
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Quote by idi: pitkä linjasto puhdistetaan ajamalla linjanston ( 5 tuumaa ) läpi paineellaa monen kilon rautakuula ja lähtee muuten kuin talkkari jäiseltä katoltai
125 mm:n rautakuula (olettaen että puhdasta rautaa painaa noin 8 kg.
Kuka omistaa prosessin?
13
12
Quote
Status: offline
idi
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 03/21/04
Posts: 212
Tosin meillä karjalantasavalla teräskuuliin on käytetty Kolyman teräskaivosten erinomaista sosialististaterästä joten uskoisin kuulan painon heiluvan tuolla 12-15 kg paikkeilla!
T: Idi kaivosmiesten kaveri
"Idi Amin on loistotyyppi ja kova pelimies, mutta hänen päänsä on umpiluuta ja asiat tulee selittää hänelle lyhyin, yksinkertaisin lausein".
T: Idi kaivosmiesten kaveri
"Idi Amin on loistotyyppi ja kova pelimies, mutta hänen päänsä on umpiluuta ja asiat tulee selittää hänelle lyhyin, yksinkertaisin lausein".
16
13
Quote
Status: offline
esanahka
Forum User
Amattilainen
Registered: 02/06/04
Posts: 406
Quote by Rautakanki: No isot ongelmat...
Ja tämä on kirjoitettu aivan selvinpäin.
Kyllä!!!Ja tämä on kirjoitettu aivan selvinpäin.
Varsinkin jos selvin päin joutuu juttuja lukemaan/kirjoittamaan.
Ja kohta varmaakin väität että olet myöskin töissäkin selvinpäin HULLU
Sääli on ilmaista. Halveksunta pitää ansaita!!
14
16
Quote
Status: offline
209
Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Topicciin liittyen; juttelin treeneissä ENTISEN bak:n kanssa. Ajanut tuollaista pumppua muinoin. Siinä todellakin on 150 bar ja isompiakin paineita. Tosin pumppu on mäntäpumppu eli sitten vettäkin tulisi aina männän iskujen tahtiin
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
15
14
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Ainakin www.putzmeister.de löytyy jonkinasteista dataa vaikka varsinaiset datasheetit on salasanan takana, mutta tuossa eräs malli puskee 160 m3/h ja paineena 85 bar ja 31 iskua min. Mutta mistä tuo paine mitataan? http://www.putzmeister.de/gb/produkte/bpauto/allg/srohr.asp kertoo jotain tekniikasta. Rautakangella on muistaakseni suhteita tuon osaston jälleenmyyntiin, mutta jotenkin epäilen, että linjastopaine tuo ei edelleenkään ole. Veikkaisin, että paine on otettu tuolta mäntäpumpusta ja pätee vain betonilla?
Tai sitten palataan koulunpenkille lukemaan lisää fysiikkaa... Mutta sitten on osteltu laitoksissa virheellisesti nostolavoja sekä ylipäätään paloauton pumppuja, jos moisia paineita ja tuottoja noista irtoaa...
Kuka omistaa prosessin?
Tai sitten palataan koulunpenkille lukemaan lisää fysiikkaa... Mutta sitten on osteltu laitoksissa virheellisesti nostolavoja sekä ylipäätään paloauton pumppuja, jos moisia paineita ja tuottoja noista irtoaa...
Kuka omistaa prosessin?
8
16
Quote
Status: offline
Rautakanki
Forum User
Ministeri
Registered: 10/06/04
Posts: 895
Kyllä se 85 baria on linjastopaine ja tuotto on todellakin 160 m3/h (ilmeisesti vedellä). Se 150 baria on järjestelmän työpaine, kuten Clint arvelikin.
Linjaston päähän lienee helppo asentaa sopiva "suihkuputki" ja pumpun päähän sovellettu runkojohtoselvitys suoraan vesiasemasta sekä lisäksi vuoroajoa esim. kolmella säiliöllä, joten ei se PT:n juttu aivan tuulesta temmattu ole. Ja Putzmeister on kyllä tehnyt yhteistyötä palokunnankin kanssa...
Linjaston päähän lienee helppo asentaa sopiva "suihkuputki" ja pumpun päähän sovellettu runkojohtoselvitys suoraan vesiasemasta sekä lisäksi vuoroajoa esim. kolmella säiliöllä, joten ei se PT:n juttu aivan tuulesta temmattu ole. Ja Putzmeister on kyllä tehnyt yhteistyötä palokunnankin kanssa...
16
16
Quote
All times are UTC. The time is now 06:46 AM.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content