Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 12.04.2024 kello 23:58

Rescue.fi

Sähkö-, ja puhelinyhtiöiden ja pelastustoimen poikkeusolojen valmiudet


Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Tässä taas on opeteltu monenlaista poikkeusoloa, jos niitä nyt sellaisiksi sitten kutsutaan. Muutama havainto taas kerran kertoo siitä, että edellisistä reissuista ei ole opittu, ei ole haluttu oppia, tai ne jotka opin ovat saaneet ,ovat siirtymeet muihin hommiin ja vieneet tiedon mennessään. Selvää on, että tehtävämäärä on ollut melkoinen. Mutta kuinka niihin sitten oikein vastataan. Ilmeisesti Fortumin oppi on ainakin kaatunut ojaan..Asiakaspalvelu, kun sinne pääsi vihdoin aamulla läpi, kiitti ilmoitetusta vikapaikasta , ja totesi että tuosta suunnasta ei vielä mitään ole kerrottukaan. Ei myöskään järjestelmä ilmoita vikaa, vaikka todistettavasti 900 metrin matkalla oli pylväät pirstaleina ja linjat ja pylvään muuntajat maassa. Tosin asiakaspalvelija, joka kyllä hoiti työnsä varmasti niin hyvin kuin tilanteessa pystyi, totesi hiukan vaivaantuneena että hän ei nyt noita vikakarttoja pääse katsomaan eikä päivittämään kun tuo palvelin ei toimi ruuhkan takia. Eli heillä oli käytössään sama vikakartta ja palvelin kuin asiakkailla nettisivuilla... Loistavaa varmistusta... Puhelinyhtiöt puolestaan toteavat kerta toisensa jälkeen että tukiasemat eivät pysy pystyssä varajärjestelmillä kuin muutaman tunnin. Sama toistuu myrskystä myrskyyn. Miten ihmeessä järjestelmä ei sitten saada luotettavasti toimivaksi ja sama ongelma verkon nurinmenossa toistuu kerrasta kertaan. Kun vielä lankaverkko on tarkoitus ajaa alas, ja toisaalta matkapuhelinverkko ei kuitenkaan toimi luotettavasti, ei edes normaalioloissa, on yhtälö todella mahdoton. Esimerkiksi Länsi-Uudellamaalla on alueita joissa lankapuhelin on ollut ja on tälläkin hetkellä ainoa toimiva järjestelmä kun sähköt ovat poissa. Myös pelastustoimen "varmistus" oli omaa luokkaansa. Pahimmillaan keikkoja antoi varsinainen hätäkeskus, erillinen perustettu tilkannekeskus ja lisäksi päivystävä päällikkö soitteli perään ja kyseli miten olisi tehtävä siellä ja täällä. Jokainen tahollaan kun kerää ja jakaa tietoa, jokak ei kohtaa missään, on tilanne mahdoton.Ei siis ihme että saman yksikön peräkkäiset tehtävät kulkivat linjaa Järvenpää- Kerava -Järvenpää-Mäntsälä-Kerava- jne... Mutta matkailu avartaa, ja resurssit oli kirjaimellisesti jaettu laajalle alalle... Olen edelleen sen erillisen Venäjän hätätilaministeriön perustamisen kannalla. Kerralla kaikki resurssit jas pakkokeinot ohjataan yhdelle organisaatiolle, joka pyörittää hommaa siihen asti kun on tarvis, ja kaikki laitetaan töihin. Joku ilmeisesti lukee Ihme sivuja, sillä tuossa aiemmin ihmettelin miksi entisiä paikallisia sähkömiehiä ei haluta enää käyttää paikallistuntemuksensa kanssa apuna linjatöihin ja vian etsintään. Juuri äsken soitti toinen tuntemistani sähkökavereista, joka oli itse pysäyttänyt kylätiellä vikapaikkoja etsineen porukan, ja tarjosi apuaan.. Kaverit olivat kysyneet jostain pääkonttorin jeesukselta,saavatko he ottaa kaverin mukaan, ja lopulta tekivät talvisotamaisen päätöksen,kun pääkonttori/valvomo ei heti vastannut, ja ottivat kaverin omin luvin mukaan . Eiköhän 28 v sähkölinjoja työkseen juossut kaveri ole jonkinlainen apu omalla kotikylällään... Sääli vaan , että isot yhtiöt tuntuvat olevan sen verran ylpeitä,että avun pyytäminen ei kuulu sanastoon.En tarkoita että jokainen kansalainen haluaa leikkiä sähkäriä, mutta esim.kuljetuskaluston lainaaminen, ja muun tukitoiminnon pyytäminen ja avun antaminen pitäisi olla sisäänrakennettu ohje, eikä siihen pitäisi tarvita lupaa pääkonttorilta. Pitäkää nyt tilanne hallussa, ja tehdään töitä samaan päämäärään eikä nin että ensi viikolla pidetään palaveri ,jossa todetaan mitä vittua meni pieleen...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

209

Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Omasa letkukerhossamme oli ratkaisuna kahden yksikön järkevään operointiin oman Tiken perustaminen. Tämä Tike oli yhteydessä varsinaiseen Tojeen, ja meidän yksikkömme ainoastaan tähän omaan Tikeen joka aina hoiti seuraavat tehtävät, sähkölaitokselle ilmoittelut, lavan tilailut muonahuollot, keikkojen tilastoinnin ja raportoinnin ym. ym. Toimi vain aivan helvetin hyvin!
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Oma avaruusasemani on kytketty jälleen intergalaktiseen energiaverkkoon 45 h katkoksen jälkeen aamulla klo 04.35, puhelinyhteydet ovat edelleen vajaalla kapasiteetilla käytössä. Uusi sähköyhtiöiden palvelunumero pitäisi avata vuoden 2013 alussa helpottamaan hätäkeskusten puhelukuormaa. Kaunis ajatus, mutta taas tulee yksi puhelinnumero lisää muistettavaksi, todennäköisesti ihmisen mieli ei juuri muutu vaan se sama numero joka on juuri saatu kaikkien muistiin, tulee ensin mieleen...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Quote by: 209

Omasa letkukerhossamme oli ratkaisuna kahden yksikön järkevään operointiin oman Tiken perustaminen. Tämä Tike oli yhteydessä varsinaiseen Tojeen, ja meidän yksikkömme ainoastaan tähän omaan Tikeen joka aina hoiti seuraavat tehtävät, sähkölaitokselle ilmoittelut, lavan tilailut muonahuollot, keikkojen tilastoinnin ja raportoinnin ym. ym. Toimi vain aivan helvetin hyvin!

Jo aikoja sitten, jonkun paljon vähäpätöisemmän puhurin yhteydessä, tulin siihen tulokseen, että homma toimisi parhaiten, kun kaikki kiireettömät keikat jaettaisiin jonkun veparin tiloihin perustetun johtokeskuksen kautta. Jostakin syystä suurin osa tavallisista rivivepareistakin hanskaa alueen sopimuspalokuntien sijainnit ja toimintaedellytykset paremmin kuin toimintaa johtavat viranhaltijat keskimäärin. Lisäksi joku logistiikasta (tässä tapauksessa kuljetusten suunnittelusta) jotakin ymmärtävä henkilö saattaisi osata optimoida yksiköiden tehtäväjonoja niin, että ajomatkat jäisivät kohtuulliselle tasolle. Vepareissa johtokeskuksen pyörittäjänä olisi sekin hyvä puoli, että kaikki ovat töissä jossakin muualla, joten verkostot erikoiskaluston hankkimiseen on ihan eri tasolla kuin keskiverto tulipalopäälliköllä. Jos ei omasta liiteristä löydy ko. alan yrityksen väkeä, niin ainakin tiedetään, kenelle pitää soittaa, että kalustoa saa liikkeelle pyhänäkin.
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Quote by: Darth Vader

Oma avaruusasemani on kytketty jälleen intergalaktiseen energiaverkkoon 45 h katkoksen jälkeen aamulla klo 04.35, puhelinyhteydet ovat edelleen vajaalla kapasiteetilla käytössä. Uusi sähköyhtiöiden palvelunumero pitäisi avata vuoden 2013 alussa helpottamaan hätäkeskusten puhelukuormaa. Kaunis ajatus, mutta taas tulee yksi puhelinnumero lisää muistettavaksi, todennäköisesti ihmisen mieli ei juuri muutu vaan se sama numero joka on juuri saatu kaikkien muistiin, tulee ensin mieleen...

Sitäpaitsi ei siitä pal(v)elunumerosta ole mitään hyötyä, kun ensimmäinen tuulenpuuska tulee. Toimintaresurssit mitoitetaan keskimäärisen tarpeen mukaan, mikä tarkoittaa yhtä henkilöä luurin päässä 24 h. Tiukassa paikassa yritetään sitten saada vapaalla olevia töihin, jolloin parhaassakin tapauksessa vastaajia saadaan kaksi lisää. Kolme henkilöä käsittelee kenties 90 puhelua tunnissa. Vaikka vain joka sadannesta pimentyneistä torpasta soitettaisiin tähän numeroon, niin menneen myräkän puheluiden käsittely kestäisi tällä tahdilla n. 34 tuntia. "Olette soittaneet sähköyhtiöiden yhteiseen päivystysnumeroon. Puhelun hinta on 25 senttiä minuutilta plus paikallisverkko tai matkapuhelumaksu. Jonotusaika on maksullinen. Arvioitu jonotusaikanne on.... 27 tuntia... 32 minuttia."
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Käytyään ilmeisesti ensin tarkastamassa Ihme Sivujen virallisen kannanoton poikkeusoloihin varautumisesta, on myös Onnettomuustutkintakeskus uskaltanut ottaa kantaa ja päätynyt samaan johtopäätökseen kuin mekin: Teksti-Tv nimittäin juuri uutisoi:
"Sähkökatkoihin varautuminen on surkeaa, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen Veli-Pekka Nurmi."
Nurmi toteaa myös aika suoraan että sähköongelmien hoidossa Suomi on kehitysmaatasolla. Itä-Suomi saa paremman arvosanan kuin muu maa, siellä yhteistyö kaikkien viranomaisten ja sähköyhtiöiden välillä toimii huomattavasti paremmin,toteaa Nurmi. Totta varmasti joka sana, Itä-Suomessa palopäällikkö, sähköyhtiön pomot ja puhelinyhtiön dirikat ovat kaikki samassa hirviporukassa, ja tuntevat toisensa ja toisten kapasiteetin tehdä asioita. Homma lähtee liikkeelle ilman byrokratiaa ja ihmettelyä maalaisjärjen saattelemana. Etelässä aletaan perustaa tilannepaikalle johtokeskuksia, luetaan organisaatiokaavioita aamuun asti, ja sitten aletaan lähetellä tekstiviestejä, jotka eivät mene perille kun sähkö on loppunut tukiasemista... Ministeri Häkämies puolestaan on kiirehtimässä kaapelointia, joka vaatii muutaman lakimuutoksen lähteäkseen käyntiin. Jos perustettaisiin vaikka työryhmä, joka tekee töitä tämän vaalikauden , tekee tutustumiskäyntejä sähkön käytöstä Las Vegasiin ja antaa loppuraportin vuonna 2015. Raportissa todetaan lopuksi että, kyllä vaan , olisi tosi hyvä juttu , jos sähkö kulkisi maakapeleissa...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

Rautakanki

Forum User
Ministeri
Registered: 10/06/04
Posts: 895
Quote by: Darth Vader

Käytyään ilmeisesti ensin tarkastamassa Ihme Sivujen virallisen kannanoton poikkeusoloihin varautumisesta, on myös Onnettomuustutkintakeskus uskaltanut ottaa kantaa ja päätynyt samaan johtopäätökseen kuin mekin:

Mukana myös PV:n kannanotto: Onnettomuustutkintakeskuksen tiedote
 Quote

Status: offline

Clint Eastwood

Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Ehdotan työryhmän perustamista ja selvitysmiehen asettamista. Lisäksi SPEK:iin tulee palkata poikkeusolojen projektipäällikkö, joka varmistaa sähkönsyötön pomppulinnoihin myös poikkeusoloissa. Määrärahat vuotuisesti: - työryhmä 4 800 000 euroa seuraavan kolmen vuoden ajan - selvitysmies 280 000 euroa seuraavan kuuden vuoden ajan (eläköityminen +3 vuotta) - kohtuulliset matka- ja majoituskulut (Levi, Luosto, päällystön päivät yms) - projektipäällikkö 300 000 euroa seuraavan 25 vuoden ajan - sähkönsininen pomppulinna "virtaavirveen.fi" -painatuksella 100 000 euroa Saa asettaa panokset, mitkä ovat lähiviikkoina julkistettavat ratkaisut tilanteen hoitamiseksi "kuntoon".
Kuka omistaa prosessin?
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Tuohon voin esittää seuraavaa: SPEK hakee PSRltä tuolle projektipäällikölle ensin hillot palkkoja varten. Sitten kehitellään VIRVE-tuoteperhe,joka lanseerataan suurelle yleisölle. Tarkoituksena on kerätä varoja verkon ylläpitoon seuraavaksi viideksi vuodeksi. Tämän ajatuksen konsultointipalkkiona perin muuten sen normaalin 60% myyntituloista. Ensin perinteinen sähkönsininen T-paita ja lippis, joihin teksti hiukan himmeällä harmaalla " Pidä VIRVE virkeänä" Sitten otsalamppu johon hihnaan teksti " Virtaa VIRVEEN" Lanseerataan myös paristosarja VIRVE Power Alkaline Battery (AA/AAA/C/D) ,jonka käyttöajaksi annetaan enintään 3 kk valmistuspäivästä, ja niitä myydään 100 kpl pakkauksissa. LEGO-perheen mukaantulo on myös suunnitelmissa; voit ostaa VIRVE Rescue Data Base peruspakkauksen, jossa on oma VIRVE-tukiasema. Lisäpakkauksena voi hankkia LEGO-ukkosarjan, johon kuuluu kolmen hengen LEGO Support Patrol vianetsintäpartio ajoneuvoineen ja peräkärry,jossa on generaattori. Nuorisolle ja kesäleireille tulee tuoteuutuus VIRVE Energy Drink, jota nauttimalla saavuttaa todellisen yhteyden tukiasemaan . Siksi sen myyntipakkaus on 25 litran vaahtonesteastian kokoinen.Luonnollisesti VIRVE Energy Snack Bar energiapatukka kuuluu myös perheeseen. Lisäksi sähköyhtiön kanssa voi tehdä VIRVE-energiasopimuksen, jossa osa oman talouden sähköstä ohjataan suoraan VIRVE-tukiasemille . Palaamme myöhemmin muilla tuoteperheen uutuuksilla markkinoille.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Lähetin vuoden vaihteen tienoolla sähköpostia erääseen osoitteeseen Helsingissä. Tänään tuli (yllättäen ja pyytämättä) vastaus ihan toisesta putiikista. Sisältö oli tietyiltä osin mielenkiintoinen ja joiltakin osin erittäin tuttu. Mielenkiintoisiin osiin lasken ne kohdat, jossa korkean viranomaisen taholta lausutaan pelastuslaitoksen valvomon toiminnasta seuraavaa: "--- pelastuslaitoksen toimintaa ei voida pitää perusteltuna. ---- ei viranomaisen antamaa -- ohjetta voida pitää hyvin harkittuna." Hätäkeskuksen viiveistä samainen viranomainen toteaa, kuvattu jonotusaika "ei ole missään tapauksessa hyväksyttävissä eikä edes puolusteltavissa." Kovin paljon jyrkimmin ei virkakielellä voi alemman virkamiestason tekemisiä arvostella. Orastavaa epätoivoa luova osa faksiini ilmaantuneesta dokumentista käsittelee yhteiskunnan eri toimijoiden vastuunjakoa. Jos tekstiä lukee sopivan suodattimen läpi, niin pelastuslaitoksilta kielletään esim. tielle kaatuneiden puiden raivaaminen ellei puun alla ole vielä elossa olevaa ihmistä. Kokonaisuudessaan sovellettavien oikeusohjeiden kokoelma ja sen saatteena olevat valtionhallinnon johtajatason näkemykset vaikuttavat siltä, että seuraavan myrskyn sattuessa ruuhkautuu Fortumin asiakaspalvelun lisäksi myös tienkäyttäjän linja ja kuntien puhelinvaihteet. Aggregaattien lisäksi (riittää muutama vuokrattavaksi) lienee perusteltua hankkia myös helikopteri. En nimittäin oikein luota kaupungin ruohonleikkuuosaston ja tiehallinnon urakoitsijoiden kykyyn raivata teitä auki siinä rytmissä, mihin Suomessa on tähän asti totuttu. Niihin tuttuihin ja turvallisiin osiin kuului höpinä siitä, että hätäkeskusuudistus on hyväksi meille kaikille.
 Quote

All times are UTC. The time is now 11:58 PM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content