Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 21.11.2024 kello 14:30
Rescue.fi
C-ajokorttitutkinto uusiksi
Page navigation
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Uusi ajokorttidirektiivi on uudistamassa myös kotimaista C-kortin ajotutkintoa.
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se että Suomi on pyytänyt direktiiviin erivapautta jossa pelastusajoneuvoja saisi edelleen ajaa jo 18-vuotiaana.
Saadaanko palokuntiin tulevaisuudessa ruuhkaa,kun kaikki jotka haluaa C-kortin jo 18.v ikäisenä liittyy palokuntiin ja hakee palokunnan päälliköltä lausunnon jossa todistetaan että kyseinen henkilö toimii hälytysajoneuvon kuljettajana .
Vakinaisen pelastajan tämä on helppo osoittaa,mutta entä kaikki yli 10000 sopimuspalokuntalaista?
Liitytkö palokuntaan jo nuorissa,olet siinä 18.v asti ,ajat C-kortin erivapaudella ja vuoden päästä häivyt palokunnasta ajokortti mukana,jonka saisit normaalisti vasta kahden vuoden päästä
Lähteekö silloin C-kirjain pois vai onko direktiiviä vain näppärästi oikaistu ja matka jatkuu
Syntyykö esimerkiksi erillinen hälytysajoneuvojen kuljettajarekisteri
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se että Suomi on pyytänyt direktiiviin erivapautta jossa pelastusajoneuvoja saisi edelleen ajaa jo 18-vuotiaana.
Saadaanko palokuntiin tulevaisuudessa ruuhkaa,kun kaikki jotka haluaa C-kortin jo 18.v ikäisenä liittyy palokuntiin ja hakee palokunnan päälliköltä lausunnon jossa todistetaan että kyseinen henkilö toimii hälytysajoneuvon kuljettajana .
Vakinaisen pelastajan tämä on helppo osoittaa,mutta entä kaikki yli 10000 sopimuspalokuntalaista?
Liitytkö palokuntaan jo nuorissa,olet siinä 18.v asti ,ajat C-kortin erivapaudella ja vuoden päästä häivyt palokunnasta ajokortti mukana,jonka saisit normaalisti vasta kahden vuoden päästä
Lähteekö silloin C-kirjain pois vai onko direktiiviä vain näppärästi oikaistu ja matka jatkuu
Syntyykö esimerkiksi erillinen hälytysajoneuvojen kuljettajarekisteri
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
19
17
Quote
Status: offline
Korson Jeesus
Forum User
Moderator
Registered: 04/26/04
Posts: 1852
Quote by Darth Vader: Uusi ajokorttidirektiivi on uudistamassa myös kotimaista C-kortin ajotutkintoa.
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Kuinka käy amiksen kuljetuslinjan??? PRKL!
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
18
19
Quote
Status: offline
lips
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/22/04
Posts: 150
Location:VANTAA!
Quote by *censored*n Jeesus:
Kuinka käy amiksen kuljetuslinjan??? PRKL!
Quote by Darth Vader: Uusi ajokorttidirektiivi on uudistamassa myös kotimaista C-kortin ajotutkintoa.
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Muutaman, 2-3 vuoden, siirtymällä C-tutkinnon saa suorittaa vasta 21 vuotta täyttänyt henkilö.
Samalla ammattiautoilijaksi saa ryhtyä vasta kun on täydentänyt C-kirjaintaan.
Kuinka käy amiksen kuljetuslinjan??? PRKL!
Ohhoh.. Perseestä lievästi ottaen, onneksi ehdin juuri pois alta kuljetuslinjan suhteen.
Problem of future, today!
14
15
Quote
Nyt osittain asiaa sillä joka päivä nuo tosi Rahtarit puukenkineen (n.19v.) lippalakit vinossa repii menemään niin paljon ku kalusto kulkee.
Aivan käsittämättömillä tilanne nopeuksilla ajetaan jakelua sekä isoa yhdistelmää pitkin kehäteitä ja yleensä rinnakkain ylämäkeen repien.
Taas kun talvi tulee ja liukkaat niin se on yksi konttirekka vähintään nurin jossain päin Suomea,
kun nääs liukkaat yllätti !
Kyllä 21 vuotias alkaa olla sopiva ison kaluston puikkoihin muttei 18v.
Ongelmana on ja tulee olemaan kilpailun tappama hintapolitiikka alalla sillä aina on joku hölmö kun tarjoaa keikkahinnat alle kannattavuuden !
Ei tappiolla voi ajaa ainakaan kauaa ?? Vai voiko ??
Näillä samoilla herroilla on sitten kuskitkin mitä sattuu !
Niin ja niille myös aina sattuu, vakuutusmaksut nousee näiden takia taivaisiin.
Vakuutusmaksut ei koskaan ole laskenut mutta aina 5-15%/vuosi nousevat vaikka itse ei olisi kolaroinut moneen vuoteen, kun se bonus % katto on rajallinen.
Vastaavasti kolarikallella on rajallinen 0 %
Aivan käsittämättömillä tilanne nopeuksilla ajetaan jakelua sekä isoa yhdistelmää pitkin kehäteitä ja yleensä rinnakkain ylämäkeen repien.
Taas kun talvi tulee ja liukkaat niin se on yksi konttirekka vähintään nurin jossain päin Suomea,
kun nääs liukkaat yllätti !
Kyllä 21 vuotias alkaa olla sopiva ison kaluston puikkoihin muttei 18v.
Ongelmana on ja tulee olemaan kilpailun tappama hintapolitiikka alalla sillä aina on joku hölmö kun tarjoaa keikkahinnat alle kannattavuuden !
Ei tappiolla voi ajaa ainakaan kauaa ?? Vai voiko ??
Näillä samoilla herroilla on sitten kuskitkin mitä sattuu !
Niin ja niille myös aina sattuu, vakuutusmaksut nousee näiden takia taivaisiin.
Vakuutusmaksut ei koskaan ole laskenut mutta aina 5-15%/vuosi nousevat vaikka itse ei olisi kolaroinut moneen vuoteen, kun se bonus % katto on rajallinen.
Vastaavasti kolarikallella on rajallinen 0 %
17
14
Quote
Status: offline
lips
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/22/04
Posts: 150
Location:VANTAA!
Ovat isot firmat vetäneet hinnat niin alas että kannattavuuskin kärsii. Ei yksikään yksityisyrittäjä kyllä isossa maailmassa kuljetusalalla pärjää. Jos haluaa voittoa niin pitäisi ajaa 24/7. Onhan niitä "Häkkisiäkin" rekkakuskeina mutta kyllä suurin osa nuorista kuskeista ovat ok kuskeja eivätkä ala riskillä vetämään.
Problem of future, today!
Problem of future, today!
19
15
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Palokunnat alkavat tietenkin myymään jäsenyyksiä.
Sopimuksillahan tästä selviää.
Ehdoiksi vaan kaikkien haluttujen kurssien käyminen omalla kustannuksella ja keikallelähtöpakko 10 vuoden ajaksi 24h 5 min. Sopimukseen vaan sopiva sakkoehto esimerkiksi 200 000 euroa ja sille pankkitakaus.
Ja mallia ei kannata ottaa alepa-soppari-sopimuksista...
Next...
Kuka omistaa prosessin?
Sopimuksillahan tästä selviää.
Ehdoiksi vaan kaikkien haluttujen kurssien käyminen omalla kustannuksella ja keikallelähtöpakko 10 vuoden ajaksi 24h 5 min. Sopimukseen vaan sopiva sakkoehto esimerkiksi 200 000 euroa ja sille pankkitakaus.
Ja mallia ei kannata ottaa alepa-soppari-sopimuksista...
Next...
Kuka omistaa prosessin?
20
14
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Quote by Kuningas: Päätin juuri, että erikoistumme näihin 18 kesäisiin tyttöihin, joita sitten koulutamme C-kortillisiksi.
Lienee syytä perustaa rekrytointikomitea valmistelemaan ajokorttiasian tuomia paineita ja niiden purkua palokuntien organisaatiossa. Ns. keke-filtteri tarvitaan ehdottomasti, ettei ns. rekkaperse-efekti iske heti silmille. Tässähän on oiva mahdollisuus vaikuttaa koko kuljetusalan imagoon!
Saadaan nuorta ja tervettä lihaa sekä alepa maksaa viulut.
Kyse lienee alepadiilissä mainituista terveystarkastuksista?
Kekkonen voisitko tulla tuntiopettajaksi?
Kekkonen on valtiovierailulla Monacossa ja kommentoinee ensi viikolla.
Kuka omistaa prosessin?
13
17
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Minä voin ikämiehenä hoitaa teoria-opinnot, antakaa te nuoremmat liukkaan kelin koulutus.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
9
21
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Miten vaan ,täytyy varmaan varata tila kalvoshowille
ja odottaa että ne liukkaat tulee...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
ja odottaa että ne liukkaat tulee...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
18
13
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Quote by Darth Vader: Miten vaan ,täytyy varmaan varata tila kalvoshowille
ja odottaa että ne liukkaat tulee...
ja odottaa että ne liukkaat tulee...
Liukkaat tulee varmasti, mutta kyllä 18-vuotiaille kalvoshow on mennyttä aikaa...
Kuka omistaa prosessin?
15
22
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Kuten sanoin ,ikämiehet hoitaa vain teorian...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
21
15
Quote
Status: offline
Darth Vader
Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
No niin, Kauppalehti 11.11.2005 jatkaa aiheesta,
ja päätökset on tehty.
Vuoden 2009 syyskuun 10. päivään asti tavallinen C-kortti riittää ammattiautoilijana toimimiseen ja se antaa luvan ajaa nykykäytännöllä myös mitä tahansa kuorma-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa,
myös isoja punaisia autoja.
Sen päivän jälkeen ammattiliikenteeseen uutena kuljettajana pyrkivän on suoritettava 280 tuntia kestävä pakollinen ammattiautoilijan peruskoulutus.
Muutoksen jälkeen 18v. täyttänyt saakin ensin ns. pikku-C kortin jolla saa ajaa vain enintään 7500 kg painavaa pienkuorma-autoa.
Varsinaisen ison C-ajo-oikeuden ikäraja,eli nykytasoa vastaava raja,nousee 18 vuodesta 21 vuoteen.
Jos haikailee myöhemmin isomman auton rattiin,on suoritettava iso-C osuus korttiin ja mikäli sen lisäksi haikailee ammattikuljettajaksi ,on vielä tämän lisäksi suoritettava edellä mainittu 280 tuntia tutkintoa.
Ennen näitä päiviä jo alalla olevien on suoritettava viiden vuoden kuluessa viikon mittainen täydennyskoulutusjakso.
Pelastusajoneuvojen kuljettamisesta kysyttyjä poikkeuksia ei ainakaan vielä näissä versioissa näkynyt, joten aika näyttää miten käy.
Ja ilmaista tämä ei tietenkään ole ,nykyhinnalla 280 tuntia lisää olisi n. 2000 euroa lisää.
Lisäksi on laskettu että n. puolet autokoulujen kuorma-autoista jää tarpeettomiksi kun käytäntö muuttuu.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
ja päätökset on tehty.
Vuoden 2009 syyskuun 10. päivään asti tavallinen C-kortti riittää ammattiautoilijana toimimiseen ja se antaa luvan ajaa nykykäytännöllä myös mitä tahansa kuorma-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa,
myös isoja punaisia autoja.
Sen päivän jälkeen ammattiliikenteeseen uutena kuljettajana pyrkivän on suoritettava 280 tuntia kestävä pakollinen ammattiautoilijan peruskoulutus.
Muutoksen jälkeen 18v. täyttänyt saakin ensin ns. pikku-C kortin jolla saa ajaa vain enintään 7500 kg painavaa pienkuorma-autoa.
Varsinaisen ison C-ajo-oikeuden ikäraja,eli nykytasoa vastaava raja,nousee 18 vuodesta 21 vuoteen.
Jos haikailee myöhemmin isomman auton rattiin,on suoritettava iso-C osuus korttiin ja mikäli sen lisäksi haikailee ammattikuljettajaksi ,on vielä tämän lisäksi suoritettava edellä mainittu 280 tuntia tutkintoa.
Ennen näitä päiviä jo alalla olevien on suoritettava viiden vuoden kuluessa viikon mittainen täydennyskoulutusjakso.
Pelastusajoneuvojen kuljettamisesta kysyttyjä poikkeuksia ei ainakaan vielä näissä versioissa näkynyt, joten aika näyttää miten käy.
Ja ilmaista tämä ei tietenkään ole ,nykyhinnalla 280 tuntia lisää olisi n. 2000 euroa lisää.
Lisäksi on laskettu että n. puolet autokoulujen kuorma-autoista jää tarpeettomiksi kun käytäntö muuttuu.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
15
20
Quote
Status: offline
Korson Jeesus
Forum User
Moderator
Registered: 04/26/04
Posts: 1852
Quote by Darth Vader:
Muutoksen jälkeen 18v. täyttänyt saakin ensin ns. pikku-C kortin jolla saa ajaa vain enintään 7500 kg painavaa pienkuorma-autoa.
Lisäksi on laskettu että n. puolet autokoulujen kuorma-autoista jää tarpeettomiksi kun käytäntö muuttuu.
Muutoksen jälkeen 18v. täyttänyt saakin ensin ns. pikku-C kortin jolla saa ajaa vain enintään 7500 kg painavaa pienkuorma-autoa.
Lisäksi on laskettu että n. puolet autokoulujen kuorma-autoista jää tarpeettomiksi kun käytäntö muuttuu.
No, ei siinä sitten muuta kuin LT-volkkareita ja Sprintterimersuja hankkimaan...
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
18
17
Quote
Status: offline
Clint Eastwood
Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Kuinkahan PeeVee meinaa hoitaa C-kortillisten tarpeensa?
Ainakin ennen Wanhaan ei ollut turhan montaa C-kortillista rivissä. Ajolupakursseja ja autokouluja käytiin ja silti meinas kuskit loppua. Menee varmaan vielä vaikeemmaksi.
Kuka omistaa prosessin?
Ainakin ennen Wanhaan ei ollut turhan montaa C-kortillista rivissä. Ajolupakursseja ja autokouluja käytiin ja silti meinas kuskit loppua. Menee varmaan vielä vaikeemmaksi.
Kuka omistaa prosessin?
21
17
Quote
Status: offline
Tiikeri Puinen
Forum User
Dirika
Registered: 05/14/05
Posts: 632
Location:Qsimaa
Quote by Clint Eastwood: Menee varmaan vielä vaikeemmaksi.
Tuossa vaan mietin, että voiko tornitouhut yleensä enää vaikeammaksi mennä...tosin voihan ne...kaiketi
"Mutta mitä tekee Volvo-hanskat kirjahyllyssä...?"
18
11
Quote
Page navigation
All times are UTC. The time is now 02:30 PM.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content