Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 23.11.2024 kello 00:41

Rescue.fi

Savon Sanomat: Rautatiet saavat osoitejärjestelmän


Status: offline

Korson Jeesus

Forum User
Moderator
Registered: 04/26/04
Posts: 1852
Savon Sanomat: Rautatiet saavat osoitejärjestelmän Suomen rautateille on tulossa oma osoitejärjestelmä, jotta viranomaiset löytäisivät nykyistä helpommin onnettomuuspaikalle. Järjestelmälle ei kuitenkaan ole vielä päätetty aikataulua, kertoo päivän Savon Sanomat. Nykyisin auttajat pitää neuvoa perille suullisin ohjein. Ongelma tuli esiin esimerkiksi kaksi vuotta sitten, kun matkustajajuna suistui kiskoilta Jämsässä. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan hätäkeskus ei pystynyt antamaan palokunnalle minkäänlaista osoitetta, vaan turmapaikka löytyi vasta useiden puhelinsoittojen jälkeen. VR käyttää nykyisin paikannusta, joka perustuu etäisyyteen tietystä asemasta. Hätäkeskukset, pelastuslaitokset ja poliisi eivät kuitenkaan hallitse tätä järjestelmää.
Lähde:HS Siis mitä? Kartasta ei osata katsoa etäisyyttä asemasta?
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Ei tarvitse katsoa karttaa. Ratakoulutuksen saaneena ainakin se jäi mieleen, että oma sijainti ja sen ilmoittaminen radan varressa on helppoa. Tuo mainittu etäisyysjärjestelmä on seuraava; Jokainen rata-alueen sähköpylväs on numeroitu, esimerkiksi uudella oikoradalla pylväsnumero voi näyttää vaikka tältä; merkinnässä on yläpuolella numero 44 ja alapuolella numero 3. Ylempi luku kertoo pylvään etäisyyden täysinä kilometreinä Helsingistä ja alempi ,monesko pylväs se on sillä kilometrillä. Eli tuo pylväs on esimerkiksi hiukan yli 44 kilometrin päässä Helsingistä, ja löytyy muuten Järvenpään pohjospuolelta. Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi. Kuulostaa omituiselta ettei tuo merkintäjärjestelmä olisi esimerkiksi hätäkeskusten toimintamallina hallussa,sitä voi silloin kysyä hälytyksen tekijältä,jonka jälkeen sijainti on erinomaisen helppo hakea, ja opastaa auttajat oikeaan paikkaan.Ei ole kovin vaikeaa pyytää vilkaisemaan lähimmästä pylväästä numero, ja ilmottaa se eteenpäin.Eli jo nyt on olemassa ihan selvä "osoite" rata-alueelle, ja tuon numeroinnin avulla löytää kyllä perille. VR voisi neuvoa hätäkeskukset tuon merkinnän ja etäisyyden kysymiseen ja ottaa sen käyttöön,sen sijaan että alkaa sorvata jotain uutta "osoiterekisteriä" Tuota voi käyttää myös muissa kuin rataonnettomuuksissa, kaikkea muutakin voidaan arvioida, ja esimerkiksi maastopaloissa rata-alueen vieressä voi antaa tarkkoja sijainti tietoja ratamerkintöjen avulla. Harjoituksen aihe; jokainen radanvarsipalokunta käy lähiviikkoina katsomassa miltä tuo etäisyysmerkintä näyttää lähimmässä pylväässä, ja ottaa oman kyläpoliisin mukaan ihmettelemään lätkää pylväässä. Palokunta voi myös itse pyytää hätäkeskusta kysymään tuota merkintää koskevia tietoja hätäpuhelussa.Kommentti ,että viranomaiset eivät hallitse tätä järjestelmää, on hyvin kuvaava koko alalle, kuinka moni on edes viitsinyt otta asiasta selvää...
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Quote by: Darth+Vader

Ei tarvitse katsoa karttaa. Ratakoulutuksen saaneena ainakin se jäi mieleen, että oma sijainti ja sen ilmoittaminen radan varressa on helppoa. Tuo mainittu etäisyysjärjestelmä on seuraava; Jokainen rata-alueen sähköpylväs on numeroitu, esimerkiksi uudella oikoradalla pylväsnumero voi näyttää vaikka tältä; merkinnässä on yläpuolella numero 44 ja alapuolella numero 3. Ylempi luku kertoo pylvään etäisyyden täysinä kilometreinä Helsingistä ja alempi ,monesko pylväs se on sillä kilometrillä. Eli tuo pylväs on esimerkiksi hiukan yli 44 kilometrin päässä Helsingistä, ja löytyy muuten Järvenpään pohjospuolelta. Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi. Kuulostaa omituiselta ettei tuo merkintäjärjestelmä olisi esimerkiksi hätäkeskusten toimintamallina hallussa,sitä voi silloin kysyä hälytyksen tekijältä,jonka jälkeen sijainti on erinomaisen helppo hakea, ja opastaa auttajat oikeaan paikkaan.Ei ole kovin vaikeaa pyytää vilkaisemaan lähimmästä pylväästä numero, ja ilmottaa se eteenpäin.Eli jo nyt on olemassa ihan selvä "osoite" rata-alueelle, ja tuon numeroinnin avulla löytää kyllä perille. VR voisi neuvoa hätäkeskukset tuon merkinnän ja etäisyyden kysymiseen ja ottaa sen käyttöön,sen sijaan että alkaa sorvata jotain uutta "osoiterekisteriä" Tuota voi käyttää myös muissa kuin rataonnettomuuksissa, kaikkea muutakin voidaan arvioida, ja esimerkiksi maastopaloissa rata-alueen vieressä voi antaa tarkkoja sijainti tietoja ratamerkintöjen avulla. Harjoituksen aihe; jokainen radanvarsipalokunta käy lähiviikkoina katsomassa miltä tuo etäisyysmerkintä näyttää lähimmässä pylväässä, ja ottaa oman kyläpoliisin mukaan ihmettelemään lätkää pylväässä. Palokunta voi myös itse pyytää hätäkeskusta kysymään tuota merkintää koskevia tietoja hätäpuhelussa.Kommentti ,että viranomaiset eivät hallitse tätä järjestelmää, on hyvin kuvaava koko alalle, kuinka moni on edes viitsinyt otta asiasta selvää...

Vastauksia saa erilaisia riippuen mistä kysyy. Meillä ainakin on runsaammin liikennöityjen rataosuuksien ratakilometrit kohdetietoina kilometrin tarkkuudella. Perustuu juuri näihin sähköratojen pylväsmerkintöihin. RHK tuottaa netissäkin julkisena tuota tietoa. Lisäksi kyseisen ratakilometrin tavoittamiseen tarkoitettu lähin tieyhteys tulee samalla infona tiedoksi. Ei ole kovin vaikeaa, mutta on vaatinut ison työpanoksen, että on saatu ELS:aan näpyteltyä ne. Lisäksi jos tarkasti katsoo, niin ELS:an kartasta näkyy radan varrella sama tieto ihan alkuperäisestikin, mutta olemme katsoneet, että kohdetiedon pystyy helpommin hakea tj:n avulla. Asiaa käytetään säännöllisesti esim. ihmisen jäädessä junan alle tai VR:n ilmoittamissa ilkivaltatapauksissa (tavaraa radalle jne.)
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

Tiikeri Puinen

Forum User
Dirika
Registered: 05/14/05
Posts: 632
Location:Qsimaa
Quote by: Darth+Vader

Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.

Mikäli oikein ymmärsin, niin tuossa kuvassa näkyviä 42-tauluja tarkoitit http://vaunut.org/kuvasivu/30531 Oikoradalla tuollaisia näkee, mutta vielä ei taida ihan joka paikassa olla.
"Mutta mitä tekee Volvo-hanskat kirjahyllyssä...?"
 Quote

Status: offline

209

Forum User
Ministeri
Registered: 02/20/04
Posts: 1287
Vanhemmilla rataosilla ne on sellaisia keltaisia läpysköitä missä on mustalla numerot. Paljon pienempiä kuin nuo oikoradan lappuset, mutta logiikka sama.
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
 Quote

Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Quote by: Tiikeri+Puinen

Quote by: Darth+Vader

Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.

Mikäli oikein ymmärsin, niin tuossa kuvassa näkyviä 42-tauluja tarkoitit http://vaunut.org/kuvasivu/30531 Oikoradalla tuollaisia näkee, mutta vielä ei taida ihan joka paikassa olla.

Juu,just tuo vihreä on se kilometriläpyskä. Tuo mitä ELS vastasit, on vähän sitä mitä odotinkin.En oikein jaksanut uskoa, että Häke ei olisi kartalla, kyse on kai enemmän tuosta kenttätyöstä, ja siitä miten tuo jo olemassaoleva tieto omaksutaan käytäntöön palokunnissa.Eli pikku harjoitusta aiheesta, ja osoitetiedot jotka ovat jo olemassa , saadaan kyllä hanskattua pelastustoimenkin taholta
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Quote by: Darth+Vader

Quote by: Tiikeri+Puinen

Quote by: Darth+Vader

Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.

Mikäli oikein ymmärsin, niin tuossa kuvassa näkyviä 42-tauluja tarkoitit http://vaunut.org/kuvasivu/30531 Oikoradalla tuollaisia näkee, mutta vielä ei taida ihan joka paikassa olla.

Juu,just tuo vihreä on se kilometriläpyskä. Tuo mitä ELS vastasit, on vähän sitä mitä odotinkin.En oikein jaksanut uskoa, että Häke ei olisi kartalla, kyse on kai enemmän tuosta kenttätyöstä, ja siitä miten tuo jo olemassaoleva tieto omaksutaan käytäntöön palokunnissa.Eli pikku harjoitusta aiheesta, ja osoitetiedot jotka ovat jo olemassa , saadaan kyllä hanskattua pelastustoimenkin taholta

Se, että meillä tuo työ on tehty ei tarkoita sitä, että muissa 14:ssa häkessä tilanne on sama. Laitoimme samalla kaikki isommat tasoristeyksetkin kohdetiedoiksi. Onneksi ne ovat runsaasti vähentyneet alueeltamme rataparannusten ja uudisratojen vuoksi. Täytyy toivoa, että siellä IKU:ssakin on mainitut toimenpiteet tehty. Ainakin ennen ko. pajan alkua heitä moiseen neuvottiin...
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

Korson Jeesus

Forum User
Moderator
Registered: 04/26/04
Posts: 1852
Quote by: Darth+Vader

Quote by: Tiikeri+Puinen

Quote by: Darth+Vader

Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.

Mikäli oikein ymmärsin, niin tuossa kuvassa näkyviä 42-tauluja tarkoitit http://vaunut.org/kuvasivu/30531 Oikoradalla tuollaisia näkee, mutta vielä ei taida ihan joka paikassa olla.

Juu,just tuo vihreä on se kilometriläpyskä. Tuo mitä ELS vastasit, on vähän sitä mitä odotinkin.En oikein jaksanut uskoa, että Häke ei olisi kartalla, kyse on kai enemmän tuosta kenttätyöstä, ja siitä miten tuo jo olemassaoleva tieto omaksutaan käytäntöön palokunnissa.Eli pikku harjoitusta aiheesta, ja osoitetiedot jotka ovat jo olemassa , saadaan kyllä hanskattua pelastustoimenkin taholta

Ettei kysymys taas kerran olisi siitä, ettei joku Porin päivystävä jeesus ole tiennyt mistään mitään ja nyt asiaa varten on perustettu työryhmät ja komiteat.
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Ratahallintokeskus netissä julkaisee varsin kivasti tietoa, tässä esimerkki ratamerkinnöistä. Tuolta löytyvät myös sijainninmääritykseen soveltuvien merkintöjen määräykset. http://www.rhk.fi/@Bin/33339/RAMO%2017%20Radan%20merkit%202006-04.pdf
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Quote by: ELS%2FGEOFIS

Ratahallintokeskus netissä julkaisee varsin kivasti tietoa, tässä esimerkki ratamerkinnöistä. Tuolta löytyvät myös sijainninmääritykseen soveltuvien merkintöjen määräykset. http://www.rhk.fi/@Bin/33339/RAMO%2017%20Radan%20merkit%202006-04.pdf

Oheisen aapisen sivuilla 33-34 on esitelty kaikki erilaiset vaihtoehdot merkitä sijainti. Vanhoja valkoiselle pellille maalattuja V:n mallisia kilometriviittoja on käyttetty ainakin koko sotien jälkeinen aika. Todennäköisesti paljon pidempäänkin. Syrjäisemmillä rataosilla alkavat jo olla aikalailla ruosteen raiskaamia. Mistään sähköistyksen mukanaan tuomasta, ohimenevästä muoti-ilmiöstä ei siis ole kyse. Rautateiden osoitejärjestelmä on muuten varsin aukoton, mutta kun kilometrit määräytyvät etäisyydestä Helsinkiin, on järjestelmässä tiettyjä "yllätyksiä". En ole asiasta aivan 100 % varma, mutta oletan kuitenkin, että esim. Villähde (10 km Lahdesta itään, ei käytössä olevaa asemaa) sijaitsee noin ratakilometrillä 140, vaikka nykyisin matka Hki-Lh onkin vain 104 km. Aikana, jolloin oikorataa ei ollut, oli matka Lahteen 130 km ja tokkopa ovat koko itäisen Suomen osoitteita mitanneet uudelleen yhden oikoradan takia. Vastaavasta syystä ratakilometri 90 löytyy Hämeen hätäkeskuksen alueelta kolmesta eri paikasta: Läheltä Turenkia Janakkalassa, Lappilan ja Järvelän väliltä ja oikoradan varresta aivan Hollolan ja Orimattilan rajamailta. Neljäs vastaava osoite löytyy Inkoosta, mutta tuskinpa paikannus noin paljoa voi heittää. Kokemukseni mukaan tietoisuus ratojen osoitejärjestelmästä ei ole levinnyt kovin laajalti pelastajien tietoisuuteen edes rautatiepaikkakunnilla. Otos tosin on aika pieni, joten tulos voi olla vääristynyt.
 Quote

Status: offline

ELS/GEOFIS

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Quote by: kuli

Rautateiden osoitejärjestelmä on muuten varsin aukoton, mutta kun kilometrit määräytyvät etäisyydestä Helsinkiin, on järjestelmässä tiettyjä "yllätyksiä". En ole asiasta aivan 100 % varma, mutta oletan kuitenkin, että esim. Villähde (10 km Lahdesta itään, ei käytössä olevaa asemaa) sijaitsee noin ratakilometrillä 140, vaikka nykyisin matka Hki-Lh onkin vain 104 km. Aikana, jolloin oikorataa ei ollut, oli matka Lahteen 130 km ja tokkopa ovat koko itäisen Suomen osoitteita mitanneet uudelleen yhden oikoradan takia. Vastaavasta syystä ratakilometri 90 löytyy Hämeen hätäkeskuksen alueelta kolmesta eri paikasta: Läheltä Turenkia Janakkalassa, Lappilan ja Järvelän väliltä ja oikoradan varresta aivan Hollolan ja Orimattilan rajamailta. Neljäs vastaava osoite löytyy Inkoosta, mutta tuskinpa paikannus noin paljoa voi heittää. Kokemukseni mukaan tietoisuus ratojen osoitejärjestelmästä ei ole levinnyt kovin laajalti pelastajien tietoisuuteen edes rautatiepaikkakunnilla. Otos tosin on aika pieni, joten tulos voi olla vääristynyt.

Hämeessä asia on ratkaistu siten, että rataosuus pitää valita myös, esim. Kerava-Lahti, Riihimäki-Hämeenlinna, Riihimäki-Lahti jne. Jokaiselle noille, ja niistä alueen reunoillekin löytyy kilometreittäin kohdetieto. Kerava-Lahti oikoradalle tosin Mäntsälän ja Orimattilan rajalta alkaen vasta... Muuten tuo Lahdesta itään menevien ratakilometrien merkinnät ovat vanhan Riihimäeltä alkavien kilometrien mukaiset. Pääosa raideliikenteestähän kuitenkin menee edelleen sen kautta. Oikoradalla vuorokaudessa vain yksi tavarajunapari vuorokaudessa tällä hetkellä, eikä matkustajajuniakaan ruuhkaksi asti mene. btw. VR ilmoittaa itsekin aina rataosuuden ja yleensä ymmärettävinä paikanniminä kohteen tarkemman sijainnin. Ettei jäisi väärää käsitystä, niin kuitenkin vain viikottain VR ilmoittelee yleensä poliisin tarpeesta joillain rataosuuksilla, plus lisäksi häiriköt+humalaiset junissa, joita jossain asemalla poliisi vastaanottelee junista.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
 Quote

All times are UTC. The time is now 12:41 AM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content