Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 23.11.2024 kello 00:41
Rescue.fi
Savon Sanomat: Rautatiet saavat osoitejärjestelmän
Korson Jeesus
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
Darth Vader
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
ELS/GEOFIS
Ei tarvitse katsoa karttaa. Ratakoulutuksen saaneena ainakin se jäi mieleen, että oma sijainti ja sen ilmoittaminen radan varressa on helppoa. Tuo mainittu etäisyysjärjestelmä on seuraava; Jokainen rata-alueen sähköpylväs on numeroitu, esimerkiksi uudella oikoradalla pylväsnumero voi näyttää vaikka tältä; merkinnässä on yläpuolella numero 44 ja alapuolella numero 3. Ylempi luku kertoo pylvään etäisyyden täysinä kilometreinä Helsingistä ja alempi ,monesko pylväs se on sillä kilometrillä. Eli tuo pylväs on esimerkiksi hiukan yli 44 kilometrin päässä Helsingistä, ja löytyy muuten Järvenpään pohjospuolelta. Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi. Kuulostaa omituiselta ettei tuo merkintäjärjestelmä olisi esimerkiksi hätäkeskusten toimintamallina hallussa,sitä voi silloin kysyä hälytyksen tekijältä,jonka jälkeen sijainti on erinomaisen helppo hakea, ja opastaa auttajat oikeaan paikkaan.Ei ole kovin vaikeaa pyytää vilkaisemaan lähimmästä pylväästä numero, ja ilmottaa se eteenpäin.Eli jo nyt on olemassa ihan selvä "osoite" rata-alueelle, ja tuon numeroinnin avulla löytää kyllä perille. VR voisi neuvoa hätäkeskukset tuon merkinnän ja etäisyyden kysymiseen ja ottaa sen käyttöön,sen sijaan että alkaa sorvata jotain uutta "osoiterekisteriä" Tuota voi käyttää myös muissa kuin rataonnettomuuksissa, kaikkea muutakin voidaan arvioida, ja esimerkiksi maastopaloissa rata-alueen vieressä voi antaa tarkkoja sijainti tietoja ratamerkintöjen avulla. Harjoituksen aihe; jokainen radanvarsipalokunta käy lähiviikkoina katsomassa miltä tuo etäisyysmerkintä näyttää lähimmässä pylväässä, ja ottaa oman kyläpoliisin mukaan ihmettelemään lätkää pylväässä. Palokunta voi myös itse pyytää hätäkeskusta kysymään tuota merkintää koskevia tietoja hätäpuhelussa.Kommentti ,että viranomaiset eivät hallitse tätä järjestelmää, on hyvin kuvaava koko alalle, kuinka moni on edes viitsinyt otta asiasta selvää...
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
Tiikeri Puinen
Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.
"Mutta mitä tekee Volvo-hanskat kirjahyllyssä...?"
209
Toimii kaljana, autona ja linnana - WARTBURG. Ajat mukavammin - elät leveämmin!
Darth Vader
Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
ELS/GEOFIS
Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
Korson Jeesus
Merkki on isokokoinen ja helppo huomata kauaskin, sen näkee noissa sähköpylväissä esimerkiksi moottoritiellä ajaessaan suurina vihreinä merkkeinä,joissa on valkoinen numerointi.
Palomiesten asenne johtohenkilöstöä kohtaan on usein halveksiva ja johdosta pyritään pysymään erossa. - Teija Mankkinen
ELS/GEOFIS
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
kuli
Ratahallintokeskus netissä julkaisee varsin kivasti tietoa, tässä esimerkki ratamerkinnöistä. Tuolta löytyvät myös sijainninmääritykseen soveltuvien merkintöjen määräykset. http://www.rhk.fi/@Bin/33339/RAMO%2017%20Radan%20merkit%202006-04.pdf
ELS/GEOFIS
Rautateiden osoitejärjestelmä on muuten varsin aukoton, mutta kun kilometrit määräytyvät etäisyydestä Helsinkiin, on järjestelmässä tiettyjä "yllätyksiä". En ole asiasta aivan 100 % varma, mutta oletan kuitenkin, että esim. Villähde (10 km Lahdesta itään, ei käytössä olevaa asemaa) sijaitsee noin ratakilometrillä 140, vaikka nykyisin matka Hki-Lh onkin vain 104 km. Aikana, jolloin oikorataa ei ollut, oli matka Lahteen 130 km ja tokkopa ovat koko itäisen Suomen osoitteita mitanneet uudelleen yhden oikoradan takia. Vastaavasta syystä ratakilometri 90 löytyy Hämeen hätäkeskuksen alueelta kolmesta eri paikasta: Läheltä Turenkia Janakkalassa, Lappilan ja Järvelän väliltä ja oikoradan varresta aivan Hollolan ja Orimattilan rajamailta. Neljäs vastaava osoite löytyy Inkoosta, mutta tuskinpa paikannus noin paljoa voi heittää. Kokemukseni mukaan tietoisuus ratojen osoitejärjestelmästä ei ole levinnyt kovin laajalti pelastajien tietoisuuteen edes rautatiepaikkakunnilla. Otos tosin on aika pieni, joten tulos voi olla vääristynyt.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content