Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 11.10.2024 kello 13:54

Rescue.fi

Ambulanssien onnettomuudet odotettua yleisempiä


Status: offline

leinoti

Forum User
Ministeri
Registered: 03/05/04
Posts: 1142
Tiehallinnon sivuilla on tarinaa ambulanssien onnettomuuksista.
 Quote

Status: offline

Mr Man

Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 11/09/06
Posts: 66
Location:VaSu-maa
En ihmettele yhtään... Kotikylän lanssi tuli eilen pimeässä mutkassa mun kaistalla vastaan. Kyllä sen ymmärtää, et sen pokan luo on palava kiire, mut mutkassa ei voi lähteä ohittelemaan Sprintterillä edellä olevaa kun ei ole näkyvyyttä ja vauhtia on enemmän kuin MH02 määrää... No, minä kyllä pidän kaikkia muitakin "ammattiautoilijoita" idiootteina. Meidän kulmillahan ne ajelee pääosin kännissä, eikä poliisit niihin puutu...
"Jos yksinäiset puut yleensä kasvavat, kasvavat ne vahvioksi" Winston Churchill
 Quote

Status: offline

idi

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 03/21/04
Posts: 212
Joo siis tässä tarina..:Ambulanssien onnettomuudet odotettua yleisempiä 12.12.2007 Ambulanssit ovat riski- ja onnettomuusalttiita. Joka vuosi tapahtuu liikenneonnettomuuksia ja loukkaantumisia, joissa on mukana ambulanssi. Onnettomuuksista on tähän saakka tiedetty verrattain vähän. Ambulanssiajoneuvojen onnettomuuksista on virallista tilastotietoa, mutta systemaattisia ja toistuvia tutkimuksia onnettomuuksista ei ole tehty. Dosentti Jörgen Lundälv Uumajan yliopistolta on työskennellyt kansallisessa tutkimusprojektissa, joka tutkii kaikkia Suomessa vuosina 1996-2005 tapahtuneita ambulanssionnettomuuksia. Tutkimus on osa laajempaa projektia, jossa on tehty selvitystä hälytysajoneuvoille sattuneista onnettomuuksista Pohjoismaissa. Tutkimus osoitti, että tutkitulla ajanjaksolla ambulanssiajoneuvot olivat osallisina enimmäkseen onnettomuuksissa, joissa ajonopeudet olivat alhaiset tai liikenneympäristö oli tietynlainen. Yli tuhat ensihoitajaa joutui tutkimusjakson aikana ambulanssionnettomuuteen, onnettomuuksissa loukkaantui 146 henkilöä ja viisi menehtyi. Kunnioitusta liikenteessä ja tietojen vaihtoa Tutkimuksesta kävi ilmi, että monet onnettomuudet tapahtuvat alhaisilla nopeuksilla ja esimerkiksi kuljettajan pysäköidessä ajoneuvoa. Suurella ambulanssilla peruuttaminen vaatii sekä kokemusta että tarkkaavaisuutta. Eritoten tällöin on tärkeää varmistaa, että muut tiellä liikkujat ovat turvassa. Vaikka liikenneonnettomuudet ovat kohdanneet monia ensihoitajia ja liikenteessä liikkuja, pelastuslaitoksella tai muilla vastaavilla viranomaisilla ei ole ollut saatavilla tilastotietoa niistä. Tutkimus osoitti, että vakuutusyhtiöillä on arvokkaita tietoja ja merkintöjä, joista voisi olla hyötyä liikenneonnettomuuksien ehkäisyssä. Lundälvin mukaan näitä tietoja pitäisi tulevaisuudessa voida hyödyntää ambulanssilääkärien, ensihoitajien ja onnettomuustutkijoiden ambulanssionnettomuuksiin liittyvän osaamisen kartuttamisessa. Akuuttisairaanhoidon ja vakuutusalan toimijoiden välillä tarvitaan enemmän yhteistyötä ja tietojenvaihtoa. Väestön ikääntyessä sairaankuljetusten määrä kasvaa. Tämä asettaa lisävaatimuksia turvallisuuden suhteen ja edellyttää keskinäistä kunnioitusta liikenteessä ja turvallista ambulanssinajotapaa, Lundälv korostaa. No niin, pieno vastini herran hyvä palkkaisen tukijan raporttiin josta hän on varmaan netonnut hyvät rahat toivottavasti käteisellä! Joka vuosi tukijan mukan tapahtuu Ambulanseille kolareita... ei mikään ihme, Hki Pela ajaa tänä vuonna n. 45 000 sairaankuljetus tehtäväää, muista palveluntuottajista Suomesta en tiedä, mutta olisi tilastollinen ihme jos yhtään kolausta ei kävisi! IDI VASTAA: 10 v. otannalla 1000 kyytimiestä joutui onnettomuuteen? Aika kova väite, mihin tilastoon perustuun? Allekirjoittaneella 15 kaksi oikeaa liikenne onnettomuutta! Mutta jos jokainen pikku kolaus esim orapihlaja aitaan lasketaan, niin ei siinnä riitä koko lotto kuponki, miten on laskettu? Tutkimuksesta kävi ilmi, että monet onnettomuudet tapahtuvat alhaisilla nopeuksilla ja esimerkiksi kuljettajan pysäköidessä ajoneuvoa. Suurella ambulanssilla peruuttaminen vaatii sekä kokemusta että tarkkaavaisuutta. Eritoten tällöin on tärkeää varmistaa, että muut tiellä liikkujat ovat turvassa.: Niinpä eli siis kysymys ei olekkaan liikenneturvallisuudesta vaan niistä pikkupojista/tytöistä jota astuvat ylisuuren lihakärryn rattiin ja ja kolhivat kattokorotukset, sivuhelmat ja takapuskurit peruttaessaan ahtailla ja pimeillä pihoilla! 146 loukaantui ja 5 kuoli 10 vuodessa... no jokainen osaa laske mitä se tekee vuodessa... mitättömät luvut, tosin jokaine on liikaa! Terve tuloa Herar Dosentti Jörgen Homoveivari peruttelemaan lihistä unenpuutteessa huonosti valaistulla lähialueella ennen kuin alat paasaaman amerikkalaista liikenneturvallisuus hapatusta! (!).... haista ???
"Idi Amin on loistotyyppi ja kova pelimies, mutta hänen päänsä on umpiluuta ja asiat tulee selittää hänelle lyhyin, yksinkertaisin lausein".
 Quote

Status: offline

Clint Eastwood

Forum User
Moderator
Registered: 03/12/04
Posts: 2003
Osaako joku nainen muka peruuttaa?
Kuka omistaa prosessin?
 Quote

Status: offline

Tiikeri Puinen

Forum User
Dirika
Registered: 05/14/05
Posts: 632
Location:Qsimaa
Melkein voisi sanoa, että autoista ja liikenteestä puhuttaessa pitäisi eritellä Onnettomuus ja Vahinko toisistaaan. Kun joku sanoo että ambulanssille sattui onnettomuus; ymmärrän sen niin, että ihmiset ovat tarvinneet ulkopuolista apua (lääkärin, sairaanhoitajan ym tarjoamana) muttakun Sprintterin takakulma peruutetaan portinpieleen on kyseessä vahinko, jolloin ainoa tarvittava ammattiapu löytyy Vehon tiskin takaa ojentamasta alkuperäistä ja ylihinnoiteltua Mercedes-Benz-varaosaa.
"Mutta mitä tekee Volvo-hanskat kirjahyllyssä...?"
 Quote

Status: offline

kuli

Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 07/31/05
Posts: 232
Quote by: idi

146 loukaantui ja 5 kuoli 10 vuodessa... no jokainen osaa laske mitä se tekee vuodessa...

Olisi mielenkiintoista päästä suhteuttamaan tämä erilaisten ajoneuvotyyppien liikennesuoritteeseen. Kappalemääriin suhteuttaminen on helpompaa, mutta vääristää tilannetta. Takseilla ajetaan vuodessa jopa moninkertaiset kilometrimäärät keskiverto lanssiin verrattuna. Monella henkilöautolla taas ajetaan vain murto-osa lanssien km-määrästä. Joka tapauksessa Suomessa on vähän reilu 2 miljoonaa henkilöautoa. Ambulansseja on jonkin verran alle tuhat (Kuisman raportin perusteella vaikuttaisi olevan noin 600). Jos em. ajoneuvojen likimääräiset määrät suhteutetaan toisiinsa ja kerrotaan vuotuisten loukkaantuneiden määrällä saadaan mielenkiintoinen luku. Jos henkilöautot olisivat yhtä vaarallisia, niin kuolleiden määrä 10 vuodessa olisi (2'000'000 / 1'000)*5=10'000. Siis tuhat vuodessa. Loukkaantuneita tulisi 29'200 per vuosi! Ja jos lansseja olisikin vain tuo 600, niin uhrien määrät olisivat kaksi kolmannesta suuremmat. Ei ihan merkityksettömiä määriä...
 Quote

All times are UTC. The time is now 01:54 PM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content