Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 11.10.2024 kello 14:34
Rescue.fi
Pelastuslaitos säästää, mutta kenen kustannuksella
Status: offline
kippari
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 09/26/05
Posts: 172
TARINAA SUOMEN TURUSTA...
Olemme saaneet lukea aluepelastuslaitoksemme kauniita visioita tehokkaasta ja taloudellisesta toiminnasta. Visio on kuitenkin vain kuvitteellinen näkymä tulevaisuuteen. Mikä sitten on totta nykyisestä pelastuspalvelusta puhuttaessa? Tähän kysymykseen Pro Jaanin paloaseman toimijat ovat yrittäneet etsiä vastausta Jaanin paloaseman lakkautusta vastustaessaan.
Aluehallintoviraston (AVI) palvelutasoarvioinneissa useamman vuoden ajan todetaan, että eniten puutteita on Riskialue I:n toimintavalmiusajoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupunkialueella noin joka neljänteen tulipaloon odotetaan paloautoa liian kauan. Päällystön päivystysalueiden laajentuminen on myös AVIn arvion mukaan huolestuttavasti kasvattanut hälytysaikoja. Suomeksi sanottuna; paloasemien lakkauttaminen on johtanut sisäasiainministeriön ohjeistuksen vastaiseen viiveeseen.
Tietojemme mukaan alueemme toiseksi vilkkaimman paloaseman miehistö on vuosia toiminut Varsinais-Suomen muiden paloasemien vuoronpaikkaajana. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Paraisten palomiehen sairasloma, Kaarinan paloaseman koulutuslomat, Liedon vapaapäivä, tai vaikkapa Keskuspaloaseman ambulanssin kuljettajapula paikataan Jaanin päivystysvahvuudesta. Näin muut paloasemat ovat lainmukaisessa toimintavahvuudessa ja Jaanin paloasema joko suljettuna, tai vajaamiehityksellä.
Hälytys vajaalla miehistöllä on ymmärtääksemme palomiehille työturvallisuusriski. Mitä järjestelmä aiheuttaa tulipalon uhrille, sitä emme tilastoista löytäneet. Emme myöskään tiedä vastaako palomiehen koulutus sairaankuljetuksen vaatimuksia.
Jaanin paloaseman lakkautus kääntää tilanteen päinvastaiseksi. Jos ympäristökuntien asukkaat aikaisemmin saivat Itä-Turun asukkaiden kustannuksella täyden pelastuspalvelun, niin tulevaisuudessa me itä*censored*laiset mitä todennäköisimmin saamme pelastuspalvelumme Kaarinasta, Liedosta, tai jopa Raisiosta. Kuntarajat ylittävällä pelastuspalvelulla on siis jaettavana lähikuntien pelastusjoukoille reippaasti yli 1200 lisäkeikkaa vuodessa.
On oletettavaa, että Kaarinan ja Liedon keikat tuplaantuvat, koska kaukaisin, eli Raisio tuskin ehtii tulevalta paikaltaan, Naantalin rajalta, hätiin edes riskiluokka III aikataululla.
Tämän lisäksi palopaikalle saapuva niin sanottu kakkosauto ei enää saavu ympäristökuntiin Jaanista. Se tarkoittaa sitä, että jäljelle jäävien paloasemien on jaettava myös nämä tehtävät keskenään. Kaarina tarvitsee kakkosautoa noin viisisataa kertaa vuodessa ja Liedossa keikkoja on nelisensataa. Ajomatka Kaarinasta Lietoon, Paraisilta Kaarinaan, tai Raisiosta Lietoon kestää mielestämme väistämättä kauemmin kuin Jaanista kyseisiin kuntiin.
Kun Kärsämäen asema siirretään vielä Raision Myllyn tienoille ja Turun Keskuspaloaseman miehistö suorittaa vesipelastusta on mielestämme varmaa, että *censored*un päin ympäristökuntien paloautot ylittävät kuntarajoja tulevaisuudessa kakkosautoina pahimmillaan jopa kolmetuhatta kertaa. Mikä lienee tämän jälkeen ympäristökuntien pelastuspalvelun taso?
Tietysti aina on se vaihtoehto, että Turun keskuspaloasema jatkaa Jaanin vuoronpaikkuuperinnettä. Siinä ei liene esteenä muuta kuin Turussa tapahtuvat tuhannet tulipalot ja onnettomuudet.
Suurikaan visioija ei tarvitse olla voidakseen päätellä, että paloasemia lakkauttamalla avunsaantiin kuluu huomattavasti enemmän aikaa. Visioimme siis, että tulevaisuudessa Turussa ja ympäristökunnissa tulen tuhot suurenevat, eikä sitä maksa vakuutusyhtiö, vaan me kansalaiset. Vakuutusyhtiöillä on tapana nostaa vakuutusmaksua todellisten kustannusten noustessa. Pelastuslaitos säästää, kenen kustannuksella ja millaisin keinoin; kysymme me.
Merja Heinonen, Pro Jaanin paloaseman puolesta
.
Rapulan parantaminen ryypyllä on lähes yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantamien pieremällä!
Rapulan parantaminen ryypyllä on lähes yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantamien pieremällä!
17
12
Quote
Status: offline
ELS/GEOFIS
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Lapin liiton alainen Lapin pelastuslaitos aloitti säästötalkoot:
Lapin liiton hallituksen pöytäkirja 1.10.2013, jossa budjetti kasvaa 4% aikaisempaan.
Aiheuttaa kuitenkin seuraavia säästöjä:
Vaihtoehto 2, jossa poimintoina mm. 8 palokalustotallin lopettaminen, sekä kolmen (Kemi, Tornio ja Rovaniemi) kaupunki-vpk:n sopimuksien irtisanominen, sekä sijaisten + määräaikaisten työsuhteiden lopettaminen. On mukana toki päällikköpäivystyksen lopettaminen ja päällystöpäivystysalueiden (8 P3-aluetta >> 6 P3-alueeksi) vähentäminen.
Satakunnassa erään lehtitiedon mukaan on virkamiestasolla havaittu vpk-sopimuksissa olevan reilusti "ilmaa" ja säästömahdollisuuksia.
Monessa monessa muussa pelastuslaitoksessa on säästöjä toteutettu vielä budjettien ollessa plus-merkkisiä, mutta myös miinusmerkkisistä budjeteista on jo huhuiltu, eli 96-97% budjetti nykyhetkeen verrattuna. Siinä alkaa näkyä palvelutasopäätöksessäkin jo jotenkin. Kunnat ahtaalla taloudellisesti (kiitos valtion painostuksen kuntaliitoksiin ja sote-uudistuksiin pienentämällä lupaamiaan valtionapuja yms.), jolloin pelastustoimikin joutuu mukaan talkoisiin. Enää ei riitä juustohöylät, vaan kirves kaivettava esiin kuluja karsiakseen.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
12
12
Quote
Status: offline
kippari
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 09/26/05
Posts: 172
Uhri kuoli tulipalossa - paloauto seisoi asemalla
Säästösyyt pitivät lähimmän paloauton tallissa Helsingissä. Kun Espoosta hälytetty yksikkö ehti palopaikalle, uhria ei enää voitu pelastaa.
Toissaviikon keskiviikkona puoliltapäivin syttyneen palon havaitsi naapuri. Hän oli huomannut savua ja kokeillut huoneiston ovea, joka tuntui kuumalta. Naapuri soitti heti hätäkeskukseen.
Lähin sammutusauto sijaitsi kolmen kilometrin päässä Haagan pelastusasemalla. Sen sammutusauto oli kuitenkin miehistövajeen vuoksi pois valmiudesta. Tästä syystä paikalle jouduttiin lähettämään yksikkö naapurikaupungista Espoosta.
Leppävaaran paloasemalta hälytetty sammutusauto oli kohteessa runsaassa viidessä minuutissa.
Vaikka vasteaika alitti kuuden minuutin enimmäisrajan, Helsingin pelastuslaitoksella ollaan tilanteesta huolissaan.
- Vastaavia, säästösyistä johtuvia tilanteita on viime aikoina ollut toistuvasti. Yksiköitä eli paloautoja on tiputettu pois valmiudesta, koska (niihin) ei ole tarpeeksi miehiä.
-Vajeet ovat olleet pisimmillään jopa 24 tuntia, sanoo Helsingin Palohenkilöstö ry:n pääluottamusmies Mikko Laine.
Näin stadissa. Entäpä muualla maassa missä vasteet lasketaan minuuttien sijaan tunneissa...
Rapulan parantaminen ryypyllä on lähes yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantamien pieremällä!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091918674129_uu.shtml
Rapulan parantaminen ryypyllä on lähes yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantamien pieremällä!
11
13
Quote
Status: offline
Syväkylmä
Forum User
Hallitopäällikkö
Registered: 04/07/11
Posts: 14
Ihan normaalia ay-toimintaa antaa tälläsii lausuntoja lehdistölle ohi työnantajan. Palokuoleman ja Haagan valmiusvajeen välistä yhteyttä ei tietenkään ole voitu todistaa ja silti sillä ratsastetaan lehdistössä. Oikein hävettää ajaa ay-toimintaa ihmisten murheella. Yksikkö Leppävaarasta on ollut palopaikalla riittävän nopeasti ja alle tavoiteajan. Ei noita sammutusyksiköiden pois pudottamisii kovin montaa ole ja nekin on saatu paikattuu vähän ajan kuluttuu.
14
15
Quote
Status: offline
ELS/GEOFIS
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Vajaa vuosi sitten tässä topicissa ennustelin kovempia säästöjä tulevan vielä eteen. Toki ei kovin kummoinen ennustaja tarvinut olla tuota todetakseen.
Poiminta Päijät-Hämeestä, jossa otsikolla: "Pelastuspomo ripittää kuntia järjettömästä säästölinjasta" alueen pelastusjohtaja heittää faktoja pöytään. Referoituna: tulot eivät riitä, vuokrakulut kuntien omistamista paloasemarakennuksista nousevat kovasti ja samaan aikaan kustannukset koko pelastuslaitoksella eivät saisi nousta.
Johtaa operatiivisen valmiuden laskuun, ellei PH Pela saa puolen miljoonan euron säästöjä kasaan muuten. Vuokrakulut nousevat ilman niihin kohdistuvaa tulorahoitusta.
Lähde: Etelä-Suomen Sanomat
Esimerkkinä Hollolaan rakennettavan uuden paloaseman (korvaa homevaurioisen) vuokrakustannukset yli tuplaantuvat, mutta toki pinta-alakin hiukan muuttuu.
Pelastusjohtajan mielipide:
"Pelastuslaitos voi näkemykseni mukaan hyväksyä esitetyn vuokrasopimuksen mukaisen kustannusten kasvun vain siinä tapauksessa, että kunnat hyväksyvät omalta osaltaan vuokrakustannusten kasvun aiheuttaman lisäyksen pelastuslaitoksen menoissa, eli kattavat nousevat vuokrakustannukset."
>> ilman vuokrasopimuksen hyväksymistä, ei uudisrakennuksen projekti jatku. Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen Hollolan toimipaikan henkilöstö on sijoitettuna tilapäistiloihin (parakkimajoitus).
Lähde: PH Pelan johtokunnan pöytäkirja 17.9.2014
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
9
10
Quote
Status: offline
ELS/GEOFIS
Forum User
Säädösvalmisteluavustaja
Registered: 08/14/05
Posts: 202
Keski-Suomen pelastuslaitokselle säästöjä myös pienentämällä vuorovahvuuksia.
http://yle.fi/uutiset/pelastuslaitos_saastaa__vahentaa_vuorovahvuuksia/8511052
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
http://yle.fi/uutiset/pelastuslaitos_saastaa__vahentaa_vuorovahvuuksia/8511052
Saksalainen insinöörikään ei osaa aina ratkaista ELS-ongelmaa.
17
13
Quote
All times are UTC. The time is now 02:34 PM.
- Normal Topic
- Sticky Topic
- Locked Topic
- New Post
- Sticky Topic W/ New Post
- Locked Topic W/ New Post
- View Anonymous Posts
- Anonymous users can post
- Full HTML Allowed
- Censored Content